Foyer jihlavského Divadla otevřených dveří (DIOD) je již připraveno na nápor návštěvníků. Právě dnes totiž začíná jedenáctý ročník regionální postupové přehlídky studentského divadla JID 20-12. Za tři dny vystoupí šestnáct souborů. Letošní ročník má podtitul: S očima dokořán.

„Ještě ve středu v podvečer se v DIODu pilně pracovalo. Věšela se výzdoba, tisklo se první číslo festivalových novin, připravovalo se foyer divadla pro první návštěvníky, usychaly čerstvé nátěry barvy na venkovních poutačích, 
u nichž se mohou příchozí vyfotografovat a odnést si tak památku na to, že přišli podpořit mládežnické divadlo,“ přiblížila přípravy Alena Mikulíková, hlavní organizátorka festivalu JID 20-12.

Pro diváky soutěžní přehlídky si herci připravili celou řádku zajímavých inscenací. „Z převážné většiny se jedná o autorské hry, nikoli 
o zpracování známé předlohy. Za zmínku stojí, že se setkáme s hrami na motivy díla Franze Kafky. Například GT Hlinsko zahraje Ameriku, DS Spoušť hru Proměna. Se souborem Zničehonic zavzpomínáme 
na Arnošta Lustiga při hře Nemilovaná – aneb příběh sedmnáctileté dívky Perly Sch.,“ podotkla Mikulíková.

„Za zhlédnutí bude určitě stát i známá inscenace Sluha dvou pánů Carla Goldoniho 
v podání studentů Gymnázia Chotěboř. Je rozhodně z čeho vybírat, aktuální program je 
k nahlédnutí na jid.slunceweb.cz,“ řekla Mikulíková.

Budou i workshopy

Nadstavbový program festivalu představí druhou oficiální premiéru hry Listopad autora Davida Mameta v podání brněnského divadla Buranteatr. „Podle mne bude stát za to, přijít už jen proto, že Buranteatr obsadil třetí místo 
v Ceně Alfréda Radoka v kategorii Divadlo roku 2011. Člen tohoto hereckého souboru Michal Isteník navíc v téže soutěži proměnil svou nominaci Talent roku 2011 na cenu udílenou divadelními kritiky,“ zmínila pořadatelka.

Festival JID 20-12 není jen 
o představeních, ale i o vzdělávání mladých začínajících divadelních nadšenců. Proto pořadatelé nabízí možnost účastnit se tematicky zaměřených workshopů, které vedou zkušení lektoři. „Letos jsme se zaměřili na základy režie a dramaturgie, které má 
na starost Jakub Škrdla, herec Horáckého divadla Jihlava a vedoucí divadla T.E.J.P. Dále to bude tvorba scénáře 
s Martinem Kolářem, scenáristou a vedoucím jihlavského divadelního souboru DeFactoMimo. Nebude chybět ani jevištní projev s Kamilou Zetelovou, členkou divadelního souboru Buranteatr Brno,“ nastínila ve stručnosti Mikulíková.

Na festivalu se představí šestnáctka souborů. Valná většina bude z Jihlavy. Nebudou chybět ani mladí umělci 
z dalších míst Vysočiny, třeba z Telče a Chotěboře, ale přijedou také z dalších míst České republiky.

Vnímejme svět v nejširších souvislostech

O studentském festivalu JID 20-12 Deník hovořil s hlavní pořadatelkou Alenou Mikulíkovou.

Jakým způsobem se vybírá porota, která hodnotí soutěžící soubory?
Ve výběru poroty máme na jedné straně ruce svázané tím, že alespoň jeden musí být členem Artamy (útvar 
pro neprofesionální umělecké aktivity – poznámka redakce), zároveň musí znát prostředí národních přehlídek, na které mohou účastníci JIDu získat doporučení. Na druhé straně můžeme osobu odpovídající výše uvedeným parametrům doplnit těmi, 
o nichž se domníváme, 
že mohou nabídnout další zajímavé postřehy.

Kdo vymyslel motto: S očima dokořán. A co přesně znamená?
Motto je vždy dílem celého týmu. Někdy nápady necháme uležet a pak se k nim vrátíme po nějaké době. Každopádně by vždy mělo nést nějaké poselství, mělo by něco znamenat. To letošní motto znamená pobídnutí k rozhlížení se kolem sebe a vnímání světa v nejširších souvislostech. To má vést k rozšiřování obzorů. A právě i studentské divadlo nám může mnohé ukázat.

Jak dlouho trvala příprava festivalu?
Přípravná fáze začíná již brzy na podzim. Samotnému průběhu festivalu tedy předchází zhruba půlroční práce nejužšího pětičlenného týmu, který i s finanční nejistotou 
v zádech usilovně pracuje 
na tom, aby se festival uskutečnil.

Na jaká představení se nejvíce těšíte?
Jak to tak bývá, organizátorovi není většinou dopřáno, aby se společně s diváky smál stejným humorným scénám či s nimi plakal nad úmrtím hrdiny. Může jen poslouchat za dveřmi a jakákoli emoce, která je za nimi slyšet, je dostatečnou satisfakcí za jeho práci. Nemohu tedy říci, na co se těším nejvíce, protože tuším, že se mi nepodaří dostat za dveře sálu a nechat za sebou vše, co je potřeba udělat pro to, aby ti, co v něm sedí, byli spokojeni.

ZUZANA KUDRNOVÁ