Superstrategie Ministerstva dopravy je zkrácený název pro materiál Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025. Zjednodušeně lze napsat, že v této Superstrategii je navrženo proč, za kolik a jaké státní silnice mají být do roku 2025 postaveny nebo opraveny. Superstrategie se tedy nezabývá krajskými a místními komunikacemi.

V současné době Ministerstvo dopravy prezentuje tuto Superstrategii v podobě takzvané Zelené knihy Superstrategie neboli Superstrategie – green paper na webových stránkách Ministerstva dopravy. Zvláště doporučuji ke shlédnutí soubor s názvem Silniční a vodní síť.

Občas mám problémy s takzvanými europojmy, jako je například zelená kniha (green paper), bílá kniha (white paper) a podobnými. Pro připomenutí si dovolím tedy uvést, že v Unii je účelem zelených knih soustředit co nejvíce návrhů na realizaci plánovaného záměru a předložit je veřejnosti a vyvolat diskusi. Po zelených knihách následují bílé knihy, které již obsahují konkrétní návrhy pro přijetí opatření ve specifických oblastech.

Pokud se podíváme na zveřejněnou Zelenou knihu Superstrategie, potom zjistíme, že obsahuje odhady možných finančních zdrojů nezbytných pro efektivní zajištění realizace nejdůležitějších dopravních staveb, přehled konkrétních realizovaných dopravních staveb na dalších patnáct let a posouzení proveditelnosti dlouhodobého samofinancování nových částí silniční sítě.

Zelená kniha Superstrategie se také zmiňuje o tom, že seznam staveb bude po dopracování dále posuzován a diskutován. Strategie má být vypracována do podoby Bílé knihy Superstrategie a dále využita při zpracování Dopravních sektorových strategií, 2. fáze, což je dokument nezbytný pro schválení kofinancování z prostředků Evropské unie pro období 2014 – 2020. Nejzazším termínem je konec roku 2012.

Když se na Zelenou knihu Superstrategie podíváme z pohledu kraje Vysočina, tak bohužel zjistíme, že se jedná o pohled velmi tristní. Pokud nepočítáme s pomocí privátních investorů plánovanou rekonstrukci dálnice D1, potom Zelená kniha Superstrategie plánuje, že stát do roku 2025 realizuje na celém území kraje pouze další dvě stavby.

První plánovanou stavbou je mimoúrovňová křižovatka Pávov na silnici I/38 a druhou rekonstrukce silnice I/34 v části Božejov – Pelhřimov.

Přiznávám, že důvodům tohoto téměř totálního vyčlenění kraje Vysočina, a s ním sousedících oblastí, již z prvního a tedy nejširšího návrhu státních dopravních investic do roku 2025, nerozumím.

Po prostudování Metodiky multikriteriálního hodnocení staveb jsem dospěl k jednoznačnému závěru. Zelenou knihu Superstrategie je nutné zásadním způsobem připomínkovat ze strany co možná největšího počtu subjektů z našeho kraje, s cílem dosáhnout jejího doplnění.

Osobně jsem požádal ministra Bártu, aby při návštěvě Vysočiny věnoval část svého času debatě o neutěšené situaci na silnici I/38 (takzvaná císařská cesta) a zejména také téměř havarijnímu stavu silnice I/23 (Náměšť, Třebíč, Telč) na území kraje Vysočina.

Na závěr si dovolím opět vyzvat zejména Ty z vás, kteří se o dopravu zajímáte, k vyjádření svého názoru na Zelenou knihu Superstrategie. Pište své diskusní příspěvky nebo své připomínky zasílejte přímo na Ministerstvo dopravy. Můžete je zasílat i na moji adresu milos@vystrcil.cz .

Neslibuji, že vždy odpovíme. Určitě ale budeme provádět sumarizaci a budeme se snažit v dalších jednáních o potřebnosti dopravních staveb na Vysočině všech námětů a poznatků využít.

Miloš Vystrčil, autor je senátorem za Jihlavsko a Dačicko, byl zvolen za ODS