VYBRAT REGION
Zavřít mapu

KOMENTÁŘ: Budoucnost sundá ruce z volantu

Na Vysočině se opět po zimní přestávce začala rekonstruovat dálnice D1.

11.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Za takových deset let, až by teoreticky měla být opravena celá (a na Vysočině se začne znovu rozpadat), budou se po ní prohánět vozidla nápadně odlišná od těch současných. A nepůjde jen o změnu v designu. Především pohled do interiéru je odliší od všeho, co známe dnes. Za volantem už totiž možná nikoho neuvidíme, za deset let by se standardem měla stát auta bez řidiče.

Představte si dopravu, ve které točí volantem (pokud vůbec nějaký bude) pouze počítač. Vlády některých zemí, například Velké Británie či Německa, už připravují legislativní úpravy, které by na tuto zásadní změnu v dopravě měly reagovat. Od revoluce, která se směle vyrovná významu zavedení pásové výroby, nás dělí už jen opravdu málo času. Vždyť již nyní se ve světě uskutečňují pokročilé testy bezpilotních aut na Floridě, ve Švédsku i v Británii mají v horizontu několika let jezdit (zatím na vyhrazených úsecích) již zcela běžně auta, která se pilotují sama.

Na společnosti zůstává, aby se s nástupem autonomních automobilů vyrovnala. Nově přezkoumat a řešit se musí každý detail, třeba i výuka v autoškolách bude vůbec potřeba? Dále si lidé musejí vyjasnit novou podobu odpovědnosti za způsobené škody. Kdo bude viníkem nehody, když si řidič za jízdy beztrestně četl? On, auto, automobilka, anebo snad dodavatel technologie? Ačkoliv firmy slibují, že umělá inteligence dramaticky sníží nehodovost, nepředpokládá se, že by byla vůči chybám zcela imunní, a to je zřejmě největší společenská výzva i riziko. Nejde totiž jen o fundamentální otázky řešící, zda má auto při dopravní nehodě více chránit své pasažéry, anebo ostatní účastníky provozu. Především se společnost musí připravit na to, že jakmile sundá ruce z volantu, zbaví se dalšího vlivu na svůj vlastní osud, a to je výzva zejména kvůli tomu, že každou technologii lze samozřejmě zneužít. Pakliže se dnes lidé vzájemně likvidují hrubým násilím, za deset let postačí na dálku přikázat autu, aby nad Velkým Meziříčím skočilo z mostu. Jak se s tím vyrovnáme? Technologie je fajn, dokud člověka nepřipraví o vlastní nezávislost. Až se opraví naše dálnice, budeme řešit asi úplně jiné problémy.

Autor: Ondřej Švára

11.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pronásledoval svou bývalou přítelkyni

Zápas 3. kola MOL Cup Jihlava – Sokolov.
3

Pohárová povinnost splněna: Jihlava jde dál přes druholigový Sokolov

Jak chutná kančí lovečák? To zjistí lidé v Sasově

Jihlava – Nadcházející sobota 23. září bude v Sasově, městské části Jihlavy, patřit biozemědělskému dni. Otevře se zde totiž místní biofarma.

Kraj opět vypisuje dotace na kotle. Bez nutnosti zateplování

Vysočina – Kdo topí v kotlech na pevná paliva a bude chtít změnu, toho se týká druhá vlna kotlíkových dotací. Kraj Vysočina získal na tuto vlnu asi 230 milionů korun. Žádosti začne přijímat 20. října a předpokládá, že uspokojí více než dva tisíce dalších žadatelů.

Malá miminka se zabaví uchopením chobotniček

Jihlava – Nedonošená miminka balí v jihlavské nemocnici do nových háčkovaných chobotnic s veselými obličeji.

Hráli jsme tragicky, láteřil trenér Votava

Telč, Kostelec – Jedni se plácali po ramenou, druzí odcházeli ze hřiště se sklopenými hlavami. Fotbalové „átřídní“ derby mezi Telčí a Kostelcem vyznělo jasně pro domácí, kteří slavili výhru 4:0.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení