VYBRAT REGION
Zavřít mapu

KOMENTÁŘ: Budoucnost sundá ruce z volantu

Na Vysočině se opět po zimní přestávce začala rekonstruovat dálnice D1.

11.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Za takových deset let, až by teoreticky měla být opravena celá (a na Vysočině se začne znovu rozpadat), budou se po ní prohánět vozidla nápadně odlišná od těch současných. A nepůjde jen o změnu v designu. Především pohled do interiéru je odliší od všeho, co známe dnes. Za volantem už totiž možná nikoho neuvidíme, za deset let by se standardem měla stát auta bez řidiče.

Představte si dopravu, ve které točí volantem (pokud vůbec nějaký bude) pouze počítač. Vlády některých zemí, například Velké Británie či Německa, už připravují legislativní úpravy, které by na tuto zásadní změnu v dopravě měly reagovat. Od revoluce, která se směle vyrovná významu zavedení pásové výroby, nás dělí už jen opravdu málo času. Vždyť již nyní se ve světě uskutečňují pokročilé testy bezpilotních aut na Floridě, ve Švédsku i v Británii mají v horizontu několika let jezdit (zatím na vyhrazených úsecích) již zcela běžně auta, která se pilotují sama.

Na společnosti zůstává, aby se s nástupem autonomních automobilů vyrovnala. Nově přezkoumat a řešit se musí každý detail, třeba i výuka v autoškolách bude vůbec potřeba? Dále si lidé musejí vyjasnit novou podobu odpovědnosti za způsobené škody. Kdo bude viníkem nehody, když si řidič za jízdy beztrestně četl? On, auto, automobilka, anebo snad dodavatel technologie? Ačkoliv firmy slibují, že umělá inteligence dramaticky sníží nehodovost, nepředpokládá se, že by byla vůči chybám zcela imunní, a to je zřejmě největší společenská výzva i riziko. Nejde totiž jen o fundamentální otázky řešící, zda má auto při dopravní nehodě více chránit své pasažéry, anebo ostatní účastníky provozu. Především se společnost musí připravit na to, že jakmile sundá ruce z volantu, zbaví se dalšího vlivu na svůj vlastní osud, a to je výzva zejména kvůli tomu, že každou technologii lze samozřejmě zneužít. Pakliže se dnes lidé vzájemně likvidují hrubým násilím, za deset let postačí na dálku přikázat autu, aby nad Velkým Meziříčím skočilo z mostu. Jak se s tím vyrovnáme? Technologie je fajn, dokud člověka nepřipraví o vlastní nezávislost. Až se opraví naše dálnice, budeme řešit asi úplně jiné problémy.

Autor: Ondřej Švára

11.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stojí v  Nerudově ulici v Třešti a usiluje o výhru v celostátní soutěži.
6

Titul Panelák roku 2016 chce získat dům z Třeště

Ilustrační foto.

V Bohuslavicích oslaví dětský den s policisty

Překvapuje mě, jak ten čas letí, říká oslavenkyně Martina Sáblíková

Žďár nad Sázavou – Během své kariéry se Martina Sáblíková vypracovala v legendu světového rychlobruslení.

Traktor skončil na střeše

Brtnice – Hasiči během čtvrtečního dne vyjížděli k několika dopravním nehodám. V Brtnici se kolem deváté hoiny ráno převrátil traktor na střechu. Při nehodě se zranila jedna osoba.

Kdo rád fotí, může se zapojit do letní soutěže

Vysočina – Každý, kdo rád fotí, se může zapojit do velké fotosoutěže Letní barokní Vysočina. Vyhlašuje ji příspěvková organizace Vysočina Tourism, která chce po účastnících fotografie barokních památek, přírody, snímky z výletu nebo dovolené na Vysočině. 

Za nehodu u Vílance zřejmě mohl mikrospánek řidiče

Vílanec – Ve čtvrtek 25. května krátce před druhou hodinou odpoledne došlo k dopravní nehodě na silnici první třídy ve Vílanci. Jednasedmdesítiletý řidič Toyoty Corolla projížděl po silnici první třídy od Stonařova na Jihlavu a v jedné ze zatáček skončil mimo silnici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies