VYBRAT REGION
Zavřít mapu

KOMENTÁŘ: Budoucnost sundá ruce z volantu

Na Vysočině se opět po zimní přestávce začala rekonstruovat dálnice D1.

11.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Za takových deset let, až by teoreticky měla být opravena celá (a na Vysočině se začne znovu rozpadat), budou se po ní prohánět vozidla nápadně odlišná od těch současných. A nepůjde jen o změnu v designu. Především pohled do interiéru je odliší od všeho, co známe dnes. Za volantem už totiž možná nikoho neuvidíme, za deset let by se standardem měla stát auta bez řidiče.

Představte si dopravu, ve které točí volantem (pokud vůbec nějaký bude) pouze počítač. Vlády některých zemí, například Velké Británie či Německa, už připravují legislativní úpravy, které by na tuto zásadní změnu v dopravě měly reagovat. Od revoluce, která se směle vyrovná významu zavedení pásové výroby, nás dělí už jen opravdu málo času. Vždyť již nyní se ve světě uskutečňují pokročilé testy bezpilotních aut na Floridě, ve Švédsku i v Británii mají v horizontu několika let jezdit (zatím na vyhrazených úsecích) již zcela běžně auta, která se pilotují sama.

Na společnosti zůstává, aby se s nástupem autonomních automobilů vyrovnala. Nově přezkoumat a řešit se musí každý detail, třeba i výuka v autoškolách bude vůbec potřeba? Dále si lidé musejí vyjasnit novou podobu odpovědnosti za způsobené škody. Kdo bude viníkem nehody, když si řidič za jízdy beztrestně četl? On, auto, automobilka, anebo snad dodavatel technologie? Ačkoliv firmy slibují, že umělá inteligence dramaticky sníží nehodovost, nepředpokládá se, že by byla vůči chybám zcela imunní, a to je zřejmě největší společenská výzva i riziko. Nejde totiž jen o fundamentální otázky řešící, zda má auto při dopravní nehodě více chránit své pasažéry, anebo ostatní účastníky provozu. Především se společnost musí připravit na to, že jakmile sundá ruce z volantu, zbaví se dalšího vlivu na svůj vlastní osud, a to je výzva zejména kvůli tomu, že každou technologii lze samozřejmě zneužít. Pakliže se dnes lidé vzájemně likvidují hrubým násilím, za deset let postačí na dálku přikázat autu, aby nad Velkým Meziříčím skočilo z mostu. Jak se s tím vyrovnáme? Technologie je fajn, dokud člověka nepřipraví o vlastní nezávislost. Až se opraví naše dálnice, budeme řešit asi úplně jiné problémy.

Autor: Ondřej Švára

11.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Tomáš Kaláb.

Obránci zastínili útočníky. A Dukla brala první výhru

V Jihlavě připravují speciální první třídu pro malé einsteiny

Jihlava – Nadprůměrně inteligentní a talentovaní prvňáčci budou moci, pokud jich bude dost, od příštího školního roku nastoupit do třídy pro nadané děti. Ta vzniká v prostorách jihlavské základní školy Demlova. Rodiče mohou děti registrovat k zápisu od tohoto týdne.

Tvořivost a herectví se naučí zájemci během semináře

Telč – O základech herectví a improvizace se dozví účastníci hereckého semináře, který povede Roman Mikeš během šesti neděl na Panském dvoře v Telči.

Školní akademie pomůže opět nadaci Dobrý anděl

Jihlava – Letošní třetí ročník školní akademie na Gymnáziu Jihlava nese název Mosty. Akce se uskuteční už zítra na půdě školy na ulici Jana Masaryka. Výtěžek pomůže nemocným rodinám v nouzi skrze nadaci Dobrý anděl.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies