VYBRAT REGION
Zavřít mapu

KOMENTÁŘ: Budoucnost sundá ruce z volantu

Na Vysočině se opět po zimní přestávce začala rekonstruovat dálnice D1.

11.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Za takových deset let, až by teoreticky měla být opravena celá (a na Vysočině se začne znovu rozpadat), budou se po ní prohánět vozidla nápadně odlišná od těch současných. A nepůjde jen o změnu v designu. Především pohled do interiéru je odliší od všeho, co známe dnes. Za volantem už totiž možná nikoho neuvidíme, za deset let by se standardem měla stát auta bez řidiče.

Představte si dopravu, ve které točí volantem (pokud vůbec nějaký bude) pouze počítač. Vlády některých zemí, například Velké Británie či Německa, už připravují legislativní úpravy, které by na tuto zásadní změnu v dopravě měly reagovat. Od revoluce, která se směle vyrovná významu zavedení pásové výroby, nás dělí už jen opravdu málo času. Vždyť již nyní se ve světě uskutečňují pokročilé testy bezpilotních aut na Floridě, ve Švédsku i v Británii mají v horizontu několika let jezdit (zatím na vyhrazených úsecích) již zcela běžně auta, která se pilotují sama.

Na společnosti zůstává, aby se s nástupem autonomních automobilů vyrovnala. Nově přezkoumat a řešit se musí každý detail, třeba i výuka v autoškolách bude vůbec potřeba? Dále si lidé musejí vyjasnit novou podobu odpovědnosti za způsobené škody. Kdo bude viníkem nehody, když si řidič za jízdy beztrestně četl? On, auto, automobilka, anebo snad dodavatel technologie? Ačkoliv firmy slibují, že umělá inteligence dramaticky sníží nehodovost, nepředpokládá se, že by byla vůči chybám zcela imunní, a to je zřejmě největší společenská výzva i riziko. Nejde totiž jen o fundamentální otázky řešící, zda má auto při dopravní nehodě více chránit své pasažéry, anebo ostatní účastníky provozu. Především se společnost musí připravit na to, že jakmile sundá ruce z volantu, zbaví se dalšího vlivu na svůj vlastní osud, a to je výzva zejména kvůli tomu, že každou technologii lze samozřejmě zneužít. Pakliže se dnes lidé vzájemně likvidují hrubým násilím, za deset let postačí na dálku přikázat autu, aby nad Velkým Meziříčím skočilo z mostu. Jak se s tím vyrovnáme? Technologie je fajn, dokud člověka nepřipraví o vlastní nezávislost. Až se opraví naše dálnice, budeme řešit asi úplně jiné problémy.

Autor: Ondřej Švára

11.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letiště Henčov.

Číňany zajímá jihlavské letiště

Ilustrační foto.

Při srážce dvou aut se zranilo devět lidí

V Emirátech zažijete všechno možné. I déšť a zimu, říká cestovatelka

Jihlava – Byl to jeden velký zážitek. Nejvíce mě uchvátila tančící fontána a dlouho budu vzpomínat na návštěvu tajného baru. Dost mě překvapilo chladné počasí. Tak popisuje své letošní cesty do Emirátů a Malajsie Karolina Kociánová z Jihlavy. Díky jejímu vyprávění se do exotických koutů světa můžete podívat i vy.

Herních testů přibývá

Vysočina – Letní tréninkový dril začal teprve před nedávnem, ale mistrovské soutěže jsou už doslova a do písmene za humny. Odstartují už za dva týdny, všechny týmy z Vysočiny tedy mají napilno. „Nějaké čtyři týdny. To je strašně málo času,“ zaznívá často z táborů jednotlivých fotbalových mužstev.

První kolo poháru je tady. Favoritem jen Velké Meziříčí

Vysočina – Čtyři bezesporu zajímavé duely čekají dnes Vysočinu. V prvním kole poháru MOL Cup ždírecký Tatran vyzve třetiligové Velké Meziříčí, takže je jistota, že Vysočina bude mít ve druhé kole minimálně dva zástupce. Stará Říše vyzve rovněž účastníka MSFL, Líšeň, a Slavoj Polná se dokonce může těšit na druholigové Znojmo.

OBRAZEM: Dvůr je plný čapích výkalů, nikomu to ale nevadí

Jihlava – Čapí pár, kterému neřeknou pracovníci Služeb města Jihlava (SMJ) jinak než Andrej a Monika, se radují z prvního přírůstku do rodiny. V pátek odpoledne jihlavští ornitologové za pomoci hasičské plošiny okroužkovali mládě, které se jim narodilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení