Ne každý zažil za lednových mrazů probuzení v ložnici, kde vychladlé topení spíš zbylé teplo odvádí, přestože by mělo obyvatele bytu či domu zahřívat. Závada na plynovém kotli takovou situaci vždy spolehlivě navodí.

Co dál? Známý plynař je na horách a nikde mezi blízkými se nerýsuje záchrana. Co zkusit havarijní službu Plynoservisu Dobrovolný?

Jedno zavolání a firemní montér za chvíli u kotle pátrá po příčině.

Mechanici drží nepřetržitou službu

„Držíme službu čtyřiadvacet hodin denně, soboty, neděle, pátky, svátky. Letos byl pohodový konec roku, protože nebyly velké mrazy jako loni. To pak praskají často topné systémy a zamrzlé vodovodní trubky,“ přiblížil Jaroslav Dobrovolný, majitel Plynoservisu Dobrovolný (PJD).

Dva mechanici poruchové služby PJD se ve službě střídají. Na konci bývalého roku a začátkem nového vyjížděli na zavolání spíš k poruchám vybavení domácnosti. Opravovali sporáky, bojlery i porouchané plynové kotle. „Paní pekla v troubě kapra a sporák vypověděl službu. Jinde hlásili náhlý pokles výkonu plynového kotle či netekla teplá voda a lidé nás volali spíš k menším poruchám. Nic vážného, ale lidé, co si nás zavolali, byli velmi rádi, když jim mechanici závady odstranili,“ připustil majitel firmy.

Poruchová služba PJD pokrývá území kraje Vysočina. Mechanici s sebou vozí hlavně součástky a náhradní díly na plynové kotle německé výroby, například značky Junkers. „Jsou to speciální věci, které je třeba mít v zásobě. Stačí, aby se porouchal tištěný spoj, a kotel je k nepotřebě. O to víc zákazník ocení, že potřebnou součástku máme a že kotel za chvíli hoří,“ naznačil Dobrovolný.

Jeho mechanici jezdí ročně nejméně dvakrát na školení, obyčejně do Prahy, kde jim lektoři značkových výrobců přibližují novinky.

„Je to jako u nových, moderních aut. Výrobci nechtějí nic podcenit, a proto mechaniky školí, aby při opravách netápali,“ přiblížil vlastník rodinného podniku. Zákazník o sobotách, nedělích, svátcích a v době volna za práci poruchového servisu připlatí pět set korun.

Po požáru domu obnovili přívod plynu

Mechanici o svátcích kolem konce roku vyjížděli v průměru třikrát denně, v pracovní dny jednou. Velmi je chválili obyvatelé domu za Krystalem, kde na podzim vypukl požár. Hasiči uzavřeli přívod plynu.

„Volali nám, byli nešťastní, že nemají na čem uvařit. Naši montéři udělali všechno, co je v takovém případě nařízeno, a pustili plyn do potrubí,“ připomněl Jaroslav Dobrovolný. Zásahy mechaniků jihlavské firmy Plynoservis Dobrovolný zachraňovaly i lidské životy.

Nejednou při poruše staršího kotle spaliny unikaly do místnosti a obyvatelům hrozilo udušení.

„Nejednou jsme řešili i nebezpečné případy, kdy kotel v poruše vyhasínal a spaliny šly souhrou náhod ne do komína, ale do místnosti. Jednou se do komína dostal holub a jeho tělo ucpalo odtah. Spaliny se tlačily do místnosti a bylo velké štěstí, že celá záležitost neskončila tragicky,“ přípomněl majitel firmy, který si zamlada sám dobře rukama osahal instalatérské řemeslo.

Odborníci plynoservisu už běžně seřizují či opravují moderní plynové kotle, vybavené bezpečnostním zařízením.

Jakmile čidla zjistí, že spaliny unikají do místnosti mimo odtah, zařízení kotel okamžitě vypne.

Mechanici doporučují všem majitelům kotlů, aby si pro klidné svědomí nechali od kominíků prověřit spalinové cesty, kudy unikají spálené plyny. V žádném případě nesmí zanedbat prohlídku kotle jako technologie vytápění.

Poruchová služba PJD má specialisty na plyn, vodu, topení, elektřinu i odpadová potrubí.