VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak přilákat řidiče trolejbusů? Především dobrým platem

Jihlava – S letošním obnovením praxe letních jízdních řádů na vybraných trolejbusových linkách v Jihlavě vyvstala i otázka početního stavu řidičů Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ). Řidiči si stěžují na to, že jich není dost a rovněž na nízké platy. Kvůli nim prý někteří jejich kolegové odcházejí k jiným zaměstnavatelům.

7.7.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jiří Jíra

Řešení je především v rukou jihlavských zastupitelů. Politici by totiž mohli rozhodnout o dalším navýšení dotací pro DPMJ, aby nabízel řidičům výhodnější platové podmínky než jiní dopravci.

„Pravdou je, že časy se mění, nároky na řidiče také a vnímám velkou odpovědnost, kterou mají a za kterou by rádi viděli náležitý příjem,“ je si vědomá situace náměstkyně jihlavského primátora Jana Mayerová (ANO), která má mimo jiné na starosti oblast dopravy ve městě.

Zastupitelstvo města sice v červnu přijalo rozhodnutí o navýšení dotace pro DPMJ ve výši necelých dvou a půl milionu korun. Ani tak ještě platy řidičů nedosáhnou kýžené částky, která by byla výrazně konkurenční a dokázala třeba i přetáhnout řidiče k DPMJ od jiných dopravců.

„Minimální čistý příjem řidiče by podle mého názoru měl být pětadvacet tisíc korun,“ řekl Deníku technický náměstek ředitele DPMJ Jaroslav Šetek. Dodal, že ale vzhledem ke kritickému nedostatku řidičů na trhu práce si není jistý, jestli by i taková výše mzdy dokázala rychle přivést podniku dostatečný počet zájemců.

Po červnovém navýšení rozpočtu DPMJ ze strany města, jakožto jediného akcionáře této dopravní společnosti, se má průměrný čistý příjem řidičů zvýšit na asi dvacet tisíc korun.

Předseda odborové organizace v DPMJ Marek Řezáč pro Deník uvedl, že na dvacetitisícový čistý příjem se řidiči ale obvykle dostanou díky tomu, že mají příplatky za přesčasy, případně za víkendové služby. „Ti, kteří jezdí jen základní hodiny bez víkendů, mají méně peněz, odhaduji, že tak o dva tisíce,“ poznamenal.

Přesto jsou nyní odboráři rádi, že město vyslyšelo jejich žádosti a na platy přidalo. „To, o čem jsme s paní Mayerovou jednali na začátku roku, se opravdu vyplnilo. Nikde jinde, pokud vím, kromě Ostravy, v půli roku ke zvýšení platů nedošlo,“ podotkl Řezáč. Řidiči by podle něj mohli být momentálně celkem spokojeni. „Věřím, že se třeba i příští rok na nějakém zvýšení dohodneme,“ dodal ještě.

Odboráři se totiž obávají toho, že současný podstav řidičů DPMJ se může ještě prohloubit a kvůli tomu by také mohlo dojít k nepříznivému omezování rozsahu městské hromadné dopravy. Podnik nyní zaměstnává 98 řidičů. „Ideální stav by byl 104,“ poznamenal Jaroslav Šetek.

Rozhodnutí o tom, jak budou vysoké mzdy řidičů DPMJ, mají v rukou především politici. S udržením či navýšením počtu řidičů také souvisí zajištění adekvátní dopravní obslužnosti města trolejbusy a městskými autobusy. Maximální podpora veřejné hromadné dopravy je přitom v současnosti standardem ve všech vyspělých evropských státech.

„Dotaci města na zajištění městské hromadné dopravy v Jihlavě považuji dlouhodobě za nedostatečnou. Bez kvalitní a cenově adekvátní městské hromadné dopravy se v Jihlavě neobejdeme,“ poukázal jihlavský komunistický zastupitel Pavel Šlechtický. Doplnil, že také z těchto důvodů bude podporovat další navýšení rozpočtu pro DPMJ.

Sociální demokrat Vratislav Výborný je přesvědčený, že červnové navýšení rozpočtu dopravního podniku je dostačující. „O žádných dalších požadavcích nic nevím. Pokud v budoucnu vyvstane neúnosná situace ve mzdách řidičů, určitě to budeme řešit. Na druhou stranu jsou zde určité limity. Nikdo přirozeně nemá nikdy dost,“ vyjádřil se Výborný.

„Má odpověď zní ano,“ odpověděl Miroslav Tomanec (Fórum Jihlava), zda by podpořil další zvýšení dotace pro dopravní podnik.

Podle Radka Popelky, zástupce hnutí ANO, není další navýšení peněz pro DPMJ po tom červnovém v plánu. Poznamenal ale, že ke zvýšení tržeb mohou přispět i sami obyvatelé města, a to tím, že budou ještě více využívat služeb dopravního podniku. Třeba i tankováním na čerpací stanici v areálu DPMJ.

Deník se s dotazem na možnost dalšího zvýšení dotací pro DPMJ obrátil také na Josefa Kodeta, zástupce lidovců, Jaroslava Vymazala (ODS) a Marka Hovorku (TOP 09), žádný se však k této záležitosti nevyjádřil.

Počty řidičů DPMJ by mohly rozšířit i ženy. „Určitě bychom ženy jako řidičky přivítali, ale ony o tuto profesi nemají zájem,“ sdělil Jaroslav Šetek. O místa řidičů je ale podle Úřadu práce ČR zájem ze strany cizinců, například Ukrajinců.

Autor: Petr Šmergl

7.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zajímavé klasické škodovky, které zrovna hledají nové majitele.
AUTOMIX.CZ
30

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Ilustrační foto.

Položil peněženku na auto. Přišel o tisíce

Neměl řidičák, vydával se proto za mladšího bratra

Velký Beranov – Pětapadesátiletý řidič při policejní kontrole nepředložil doklady. Hlídka z Velkého Beranova ho zastavila na dálnici D1 směrem na Prahu. Policisté proto začali jeho totožnost zjišťovat v databázích.

Linku z Telče do Raabsu využívají hlavně cyklisté

Telč – Po celé prázdniny až do konce října letošního roku mohou lidé využívat autobusové spojení s Dolním Rakouskem. Autobus vyráží vždy v pátek, sobotu a neděli a o rakouských svátcích třikrát denně v každém směru. Na české straně zastavuje ve Slavonicích, Dačicích a v Telči. Na rakouské straně pro změnu v Raabsu, Karlsteinu, Dobersbergu a Waldkirchenu.

Veleještěři o víkendu zaútočí na Jihlavu

Jihlava – Milovníci dinosaurů a ještěrů by si měli tento víkend udělat čas a zavítat na Horácký zimní stadion v Jihlavě. V sobotu a neděli bude na parkovišti pod zimáčkem ještěří show. Otevřeno je vždy od deseti ráno do šesti hodin večer.

Kartou zaplatí lidé na bráně Matky Boží i v podzemí

Jihlava – V průběhu srpna jihlavský magistrát zprovozní platební terminály pro úhrady platební kartou na několika objektech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení