VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bítešští nechtějí mít koridor pro rychlodráhu hned za domy

Velká Bíteš - V dostatečné vzdálenosti od domů až za dálnicí D1 je již několik let v bítešském územním plánu zakreslen koridor vysokorychlostní železniční tratě (VRT). Odborníci ale nyní navrhli trať posunout, a to mezi dálnici a město. To by ovšem Bítešským zhatilo plány na obchvat města, s jehož vedením v inkriminované lokalitě počítají.

8.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Také by se podle názoru místostarosty Tomáše Kučery v některých částech města ležícího v těsné blízkosti frekventované dálnice ještě více zvýšila úroveň hluku.

„Tato nová varianta je pro nás nepřijatelná," poznamenal Kučera s tím, že nesouhlas se změnou vedení vysokorychlostní tratě vyjádřili velkobítešští zastupitelé, načež bylo s tímto stanoviskem seznámeno jak Ministerstvo dopravy, tak Správa železniční a dopravní cesty a krajské hejtmanství.

Za dálnicí by Bítešským rychlovlaky nevadily. Mohla by pro ně u města vzniknout i zastávka. Mezi dálnicí a Bíteší je to ale jiné. Podle slov místostarosty Velké Bíteše město už komunikuje se společností, která chystá projekt, s tím, že dojde k úpravě vedení tratě.

Třicet devět obcí

Nově navržená trasa budoucí rychlodráhy mezi Prahou a Brnem se od původní částečné liší a měla by se dotknout celkem devětatřiceti obcí na Vysočině. Rozsah vysokorychlostního koridoru a jeho ochranného pásma dosud není přesně vymezen, zástupci hejtmanství rychlodráhu trať ale vnímají jako velkou šanci pro Vysočinu.

„Nová železnice by byla významnou příležitostí pro rozvoj regionu a současná vize je propracovanější než ta počáteční," myslí si krajský radní Martin Hyský. Projekt by měl podle jeho slov Vysočině přinést nejenom několik nových zastávek, ale například i vítanou modernizaci stávajících železničních tratí.

Po plánovaných vysokorychlostních železničních tratích by měly vlaky jezdit více než třísetkilometrovou rychlostí, s jejich budováním se předběžně počítá mezi lety 2030 až 2050.

Ministerstvo dopravy nyní společně se Správou železniční dopravní cesty reviduje koncepci takzvaných Rychlých spojení. „Začíná se zpracovávat územně-technická studie, která má prověřit možné alternativní trasy mezi hlavním městem Prahou a Brnem," vyjádřil se Martin Novák z tiskového odboru Ministerstva dopravy .

Vyloučen podle Martina Nováka není ani bližší souběh železnice s „déjedničkou". „Jaká ale bude konečná podoba tratě, nelze v tuto chvíli předjímat," dodal Novák. Studie má být totiž dokončena a následně projednána až v druhé polovině příštího roku.

Díky vysokorychlostní železniční trati by se v budoucnu měla značně zkrátit doba strávená cestováním. Zatímco dnes trvá cesta vlakem z Jihlavy do Brna bez dvou minut dvě hodiny, rychlovlakem by se tam cestující dostal za pětatřicet minut.

Při cestě z Jihlavy do Prahy je nyní nutné ve vlaku „odsedět" dvě hodiny a osmnáct minut. Rychlovlak by tuto cestu zvládl za čtyřicet minut.

Vysokorychlostní trať RS 1 Praha Brno Ostrava přes Vysočinu, a to po trase směřující okolo Benešova, Jihlavy a Velkého Meziříčí, má Kraji Vysočina přinést nejenom nové zastávky, ale také odbočky na zmodernizované trati. Díky tomu se na rychlou dráhu napojí třeba města Jihlava, Havlíčkův Brod, Humpolec, Třebíč, Telč či Žďár nad Sázavou.

Autor: Lenka Mašová

8.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejové utkání Tipsport extraligy v ledním hokeji mezi HC Dynamo Pardubice (červenobílém) a HC Dukla Jihlava  (ve žlutém)) v pardudubické Tipsport areně.
23

Nováček zaspal úvod, obrana Dukly byla až příliš prostupná

Houbařské úlovky Romany Hrdličkové z Nových Dvorů u Polné.
4

Našli jste plné koše hub nebo ukázkové hřiby? Pochlubte se ostatním!

Vysočina chce napsat proti Baníku omluvenku

Jihlava – Klíčový týden. Nejbližší dvě ligová kola odehrají jihlavští fotbalisté na svém hřišti oproti oběma nováčkům soutěže. A budou to velmi důležitá střetnutí. Vysočina je v tabulce na posledním místě a domácí ztráty si už dál nemůže dovolit. V neděli od 17 hodin se na stadionu v Jiráskově ulici jako první představí Baník Ostrava.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Vydal se na lup, ale našel jen tisícovku. Poškodil majetek

Polná – V noci ze středy 20. na čtvrtek 21. září se neznámý pachatel vloupal do jedné z firem na Tyršově ulici v Polné.

Pochutná si Dukla na pardubickém perníku?

Jihlava - Víkend na cestách. Následující dvě extraligová kola odehrají hráči Dukly Jihlava na stadionech nejbližších soupeřů. V neděli se představí na ledě úřadujících šampionů v Brně. Už dnes se ale pokusí obrat o body pardubické Dynamo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení