To jsou stěžejní body  setkání představitelů města Havlíčkova Brodu s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS). Ten se do Havlíčkova Brodu vypraví  po skončení výjezdního zasedání Výkonné rady ODS, které se uskuteční koncem měsíce  v Jihlavě.

„Lidé v Havlíčkově Brodě, a zejména pak ti, kteří žijí v okolí Lidické a Masarykovy ulice a také v centru, trpí dlouhodobě nadměrnou dopravou a hlukem, jehož intenzita překračuje povolené hygienické limity. A to se musí změnit. Především z těchto důvodů je výstavba další části obchvatu pro město Havlíčkův Brod nesmírně důležitá. Tato stanoviska předložíme i ministru Stanjurovi," uvedl starosta města Jan Tecl.

Délka jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu by měla dosáhnout zhruba čtyř kilometrů. Začínat by měl v místech, kde silnice číslo I/38 míjí restaurant Selskou jizbu, vést by měl přes Termesivy a ústit pak v prostoru kruhového objezdu nedaleko hypermarketu Albert u výpadovky na Pardubice.

2,5 miliardy korun

„Město má k dispozici platné územní rozhodnutí," připomněl vedoucí odboru rozvoje města Josef Beneš a dodal, že výstavba obchvatu byla v cenách roku 2010 vyčíslena na 2,5 miliardy korun.

„Územní rozhodnutí je věc jedna a schválení investičního záměru meziresortní komisí, které by nás posunulo v přípravě podstatně dál, věc druhá a nezbytná.

Teprve pak může stát začít s vykupováním pozemků a projektant pracovat na geometrických plánech celé stavby," zdůraznil Tecl a naznačil směr, kterým by se diskuse s ministrem Stanjurou měla ubírat.

Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury i Ředitelství silnici a dálnic musí podle  Tecla dojít k závěru, že pouhý ekonomický pohled na problematiku výstavby jihovýchodního obchvatu nestačí. „Jde samozřejmě o drahou stavbu, ale je třeba si uvědomit, že její rozpočet podstatně ovlivňují přírodní a technické podmínky. Řeky Sázavu a Šlapanku a s nimi i dvě železniční tratě, které bude muset obchvatová komunikace překlenout, prostě neodstraníme nebo nepřeložíme," usmál se Tecl. A podotkl, že Havlíčkův Brod je připraven spolufinancovat vý- stavbu obchvatové křižovatky u Termesiv 50 miliony korun.

Příjezdem Zbyňka Stanjury se problematika výstavby jihovýchodního obchvatu města Havlíčkova Brodu opětovně vrací na ministerskou úroveň. „Jsou to již dva roky, co jsme o obchvatu jednali s dnešním ředitelem Ředitelství silnici a dálnic ČR Davidem Čermákem. Svého času jsme do Havlíčkova Brodu zvali k návštěvě i někdejšího ministra dopravy Víta Bártu z Věcí veřejných, leč neúspěšně," připomněl starosta Tecl.

Časté personální změny na postu ministra dopravy se podepsaly na skutečnosti, stejně jako trvající hospodářská recese, že nejen Havlíčkobrodští, ale i Chrudimští či Náchodští museli plány spojené s výstavbou silničních obchvatů svých měst nechtěně odložit.

„Jsem velmi ráda, že se mi podařilo návštěvu ministra Stanjury v Havlíčkově Brodě dohodnout," konstatovala bývalá starostka Havlíčkova Brodu a dnešní poslankyně za ODS Jana Fischerová. „Považuji to za další malý krůček vpřed, i když je každému jasné, že jednání o financování tak nákladné stavby nebudou vůbec jednoduchá," dodala Fischerová.

Jihovýchodní obchvat by měl nedaleko prostoru kruhového objezdu u hypermarketu Albert plynule navázat na stávající severovýchodní obchvat města. Ten byl uveden do provozu na konci devadesátých let minulého století.

1. června a 2. září roku 2011 stovky lidí v Havlíčkově Brodě protestovaly proti nadměrné dopravě ve městě časově omezenou blokací přechodu pro chodce v horní části Masarykovy ulice.

„Blokací chtěli protestující   upozornit na neúnosnou dopravní situaci, která město sužuje a připomenout, že Havlíčkův Brod se do budoucna bez jihovýchodního obchvatu neobejde," uvedla tehdy Ivana Štrossová, brodská zastupitelka a jedna z iniciátorek akce.