VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klimatizaci ano, ovšem s mírou

Pelhřimovsko – V horkých dnech, jako byly ty právě uplynulé, bývá klimatizace nedoceněným společníkem v automobilech i v pracovním prostředí, ale stále je třeba počítat se zdravotními riziky spojenými s jejím nesprávným používáním.

22.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Mluvila o nich lékařka z pelhřimovské nemocnice.

„Klimatizace je určitě dobrá věc, ale člověk by měl v klimatizovaném prostoru, kde by neměla být příliš nízká teplota, pobývat spíše omezenou dobu. Pokud nejsou tyto podmínky dodržovány, mohou z toho vzniknout například katary dýchacích cest či záněty průdušek i záněty plic. Se zdravotními obtížemi se někdy lidé vracejí z cest do zámoří, kam jedou klimatizovaným autobusem," zmínila vedoucí lékařka oddělení pneumologie Eva Dosedělová.

S klimatizací se lze setkat například v bankách, kde zajišťuje lepší komfort nejen zaměstnancům, ale také klientům. „Samozřejmě ji tu máme a jsme s ní spokojení. Teplota se ale musí rozumně nastavit, aby nebyla o moc nižší než venku. Doporučuje se maximální rozdíl kolem sedmi stupňů," sdělila vedoucí pelhřimovské pobočky ne-jmenované bankovní společnosti.

Vyjít ven je šok

O své zkušenosti s klimatizací se podělila i Martina Dvořáková, která si jako brigádnice přivydělává v humpoleckém Penny Marketu. „Vylézt v horkých dnech z klimatizovaného obchodu ven je trochu šok. Když vejdu dovnitř, spustí se mi někdy trochu rýma a být v klimatizované místnosti celý den nemusí být příjemné, ale že bych z toho vyloženě nastydla, to se mi nestalo," svěřila se Martina Dvořáková.

Nastanou-li vedra, málokdo si bez klimatizace dovede představit jízdu autem. „Jako součást vybavení automobilů je velmi žádaná. Dokonce, i pokud si někdo pořizuje ojetý automobil, preferuje s klimatizací. Zájem je o ni, i přestože se stále diskutuje o jejích dopadech na zdraví. Řidiči by klimatizaci měli využívat v rozumné míře. Maximální rozdíl mezi teplotou venku a v autě by neměl přesáhnout pět stupňů Celsia," uvedla zaměstnankyně pelhřimovského autosalonu Auto Racek Lenka Kamírová.

Pro dálkové linky

Ani autobusy nezůstávají pozadu. „V současné době provozuje koncern Icom Transport osm set autobusů, z čehož je šestapadesát s klimatizací. Autobusy vybavené klimatizací se většinou využívají pro dálkové linky. Na spojích, kde jsou časté zastávky a dochází k pravidelnému otevírání dveří a dlouhým nástupům cestujících, se efekt klimatizace snižuje," sdělil personální ředitel společnosti Icom Transport Petr Palovčík a dodal, že pořizovací cena autobusů s klimatizací je řádově o 10 tisíc euro vyšší než cena autobusu bez klimatizace. Dovybavení starších autobusů klimatizací je podle jeho slov technicky takřka nereálné.

„U autobusů provozovaných koncernem Icom Transport dochází k pravidelné kontrole klimatizací jednou ročně. Cena periodické kontroly v servisech se pohybuje do pěti tisíc za klimatizaci," doplnil Palovčík.

Extrémní horka představují problém

Klimatizovaná je i značná část pelhřimovské nemocnice. „Kompletně je klimatizovaný pavilon akutní medicíny, dílčí klimatizace jsou pak i jinde. V těchto extrémních horkách je však těžké vše uchladit, zařízení funguje na hranici výkonnosti. Je proto nutné mu věnovat pozornost a řešit nastalé problémy," upozornil na potíže spojené s vedry náměstek hospodářsko-technické správy Tomáš Koubek s tím, že je to nákladné zařízení nejen pořizovací hodnotou, ale kvůli obrovské spotřebě elektřiny i provozem.

Autor: Dominika Dufková

22.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cvičení Ample Strike.

Nad krajským městem se budou brzy cvičit vojáci

Fotbalisté Košetic mohou v Humpolci přidat třetí výhru v řadě!

Humpolec nebo Košetice, kdo znovu vyhraje?

Tasmánské čerty zatím zastupují v zoo psi pralesní

Jihlava – Někdo se v zoo během léta narodil, další zvířata jsou z chovů jiných zahrad. Nejnavštěvovanější místo v Kraji Vysočina proto návštěvníky láká nově na psy pralesní, hrošíka či nově narozené opeřence. Psi pralesní jsou zatím alternativou k tasmánským čertům, tedy ďáblům medvědovitým, o které zahrada usiluje.

AKTUALIZOVÁNO

Stromy padaly na silnice, auta i karavan

Vysočina – Plné ruce práce měli přes noc hasiči i policisté na Vysočině kvůli bouřce doprovázené silným větrem. „V průběhu noci a časného rána zasahovali hasiči na Vysočině u více než 120 událostí v souvislosti s počasím,“ informovala mluvčí hasičů Petra Musilová. Šestadvacet oznámení obdrželi také vysočinští policisté.

Za darované peníze koupí vyhřívanou postel

Jihlava – Jednu vyhřívanou postel pro novorozeně dostane dětské oddělení jihlavské nemocnice díky sportovnímu výkonu Františka Boudného. Ten totiž absolvoval cyklistický závod a slíbil, že za každý ujetý kilometr daruje jeho firma jihlavské nemocnici deset korun. Nakonec je výsledná částka mnohem větší, protože se složilo více sponzorů.

Jednou mě donutili, abych poslal telegram Pavlu Dobešovi, ať nejezdí

Telč – Další ročník oblíbeného festivalu Prázdniny v Telči je již minulostí. Jak vznikl, které hudební hvězdy se ukázaly na prvním ročníku, co byla soutěž O starou Belu, které těžkosti museli organizátoři akce rozdýchat a co se chystá na příští rok. To všechno prozradil Milan Medvěd Kolář, který je duší celého festivalu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení