„Určitě nám to hodně pomůže. Ozvučenou dopravu mají už několik let v Jihlavě, teď jsou už i ozvučené autobusy v Havlíčkově Brodě," řekl předseda žďárské oblastní pobočky Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých České republiky, Miroslav Liml ze Žďáru nad Sázavou.

Ozvučené mohou být nejen autobusy, vně i uvnitř, ale také zastávky. Nevidomí v tomto případě mohou pomocí speciální povelové vysílačky spustit a přehrát informaci o spojích, které v příštích minutách pojedou. Žďárská radnice se před časem možností ozvučené hromadné dopravy už zabývala.

Profesionální hlas

„Mně se ta myšlenka líbí a myslím si, že minimálně ohlašování zastávek v autobusech městské dopravy by bylo dobré zajistit. A to jak pro nevidomé spoluobčany, tak třeba i pro seniory, kteří se někdy zapovídají anebo nestačí včas zareagovat a zastávku, kde chtěli vystoupit, přejedou. Jednal jsem už o tom s vedením firmy Zdar, která dopravu zajišťuje. Nyní čekám na jejich vyhodnocení. Zda by se třeba zařízení nedalo odkoupit z vyřazovaných autobusů od firem, které působí ve velkých městech," uvedl místostarosta Jaromír Brychta.

Do pěti žďárských autobusových linek by se mělo jednat o investici ve výši sto tisíc korun. Zadarmo by však podle Brychtových slov nebyl ani hlas hovořící k cestujícím. „Nemůže to namluvit kdokoliv, ale jen profesionál, tedy školený hlas. S tím je spojen i autorský honorář, dejme tomu deset tisíc korun třeba na pět let," doplnil Brychta s tím, že se město na ozvučení městské dopravy bude snažit prověřit možnost dotace.

V souvislosti s opravovanými žďárskými komunikacemi nevidomí kvitují vznik přechodů pro chodce na nové světelné křižovatce na silnici I/37 před mostem na Klafar. „Dříve tam bylo nebezpečné frekventovanou silnici přecházet, s ozvučenými přechody je to snadné," uvedl Miroslav Liml.

Semafory u přechodu „U Fordu" ovšem „necvakaly" hned od zprovoznění. Nevidomý člověk musel po příchodu k přechodu pro chodce zvuk spustit pomocí povelové vysílačky. Ta stojí necelé tři tisíce korun, ale ne všichni nevidomí tuto pomůcku vlastní. „Původně byl zvuk vypnutý a šel pustit pouze vysílačkou, prý se to tak dnes u nových přechodů nastavuje běžně. Potěšil nás proto přístup žďárského komunálního odboru, který zařídil, aby byly nové přechody ozvučeny stále," pochválil radnici Miroslav Liml. Za rok si budou moci i nevidomí a jinak tělesně postižení lidé ve Žďáře vyzkoušet, jak z jejich pohledu dopadla právě probíhající rekonstrukce náměstí Republiky.

„Trochu mě mrzí, že se nás nikdo při projednání budoucího vzhledu náměstí na nic nezeptal. Přece jenom, zdravý člověk nedovede úplně přesně posoudit, co všechno postiženému může dělat problémy," posteskl si Miroslav Liml. „Snad to nedopadne jako v případě nového chodníku před nádražím, kde jsou vysoké obrubníky. Jsou sice podle příslušné vyhlášky, ale pro nevidomé, lidi pohybově postižené, anebo třeba i maminky s kočárky je to problém. Hovořilo se o tom, že se tam po kolaudaci provedou nějaké úpravy, ale už je to nějakou dobu a zatím se nic nezměnilo," upozornil Liml. Problém v těch místech mají třeba i nízkopodlažní autobusy. „Nemohou najet až těsně k obrubníku, protože řidič by kvůli jeho výšce nemohl otevřít dveře," dodala přítelkyně Miroslava Limla Aneta, která je odkázaná na invalidní vozík.