VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Seniorům slibovali poukázky

Pelhřimov – Ve středu se v blízkosti pelhřimovského náměstí delší dobu pohybovali tři mladíci, kteří kontaktovali pouze procházející seniory a zapisovali si pak něco na papír.

24.10.2013
SDÍLEJ:

Typický obrázek ze středy: starší osoba zřejmě hledá na papírku napsané číslo svého mobilu.Foto: Deník/Jan Mazanec

Deník došel k podezření, že je lákají na předváděcí akci, pro jejíž pořadatele se vžil termín „šmejdi". Jejich jednání bylo každopádně v rozporu s vyhláškou města. Jenže než se úřad a policie dohodly, kdo má zasáhnout, muži odešli. Redaktor Deníku slyšel jednoho z nich, jak se ptá starší ženy nejprve na způsob vaření v domácnosti a podobné věci a po hovoru chce její telefonní číslo a adresu. Ta ho poskytla.

„Nabízeli mi nějaké slevy v Kauflandu," sdělil nejmenovaný starší muž poté, co byl mladíky kontaktován. Řetězec Kaufland se přitom už dříve ústy mluvčího Michaela Šperla od těchto praktik distancoval. Jak totiž Deník už dříve zjistil, pořadatelé předváděček se tváří jako průzkum trhu a využívají třeba otevření nových obchodů ve městě – v Pelhřimově právě u Kauflandu k němu dojde příští týden. Pak sdělí dotyčnému, že dobře odpověděl na jejich otázky a že pro něj tedy mají dárek: poukázku na nákup zboží v Kauflandu.

Jenže slíbenou poukázku senioři nedostanou ihned, ale má jim být poštou zasláno, kam si ji budou moci přijít vyzvednout. Proto „průzkumníci trhu" chtějí adresu seniora i telefonní číslo, aby ho ještě předem osobně obvolali a pozvali na údajné „vyzvednutí poukázky".Jenže když si senior přijde vyzvednout poukázku , zjistí, že jde vlastně o předváděčku hrnců či podobného zboží, při které pak „šmejdi" uplatní své manipulativní praktiky.

Muž, který ve středu v Pelhřimově dělal údajný „průzkum trhu", při rozhovoru s redaktorem Deníku nevyloučil, že nabízí poukázky do Kauflandu. Na otázku, pro jakou firmu pracuje a kde si dotyční mají poukázku vyzvednout, už odmítl odpovědět. Když byl upozorněn, že porušuje vyhlášku města, začal být agresivní. „My nic neprodáváme. Co je vám vůbec do toho!?" Po snaze nahrát si na diktafon jeho vyjádření pro Deník začal na redaktora křičet: „Dejte si pozor! Zapálíme vám barák!"

Pelhřimov loni podomní a pouliční prodej zakázal vyhláškou. „Místní obyvatelé měli s tímto obchodováním nepříjemné zkušenosti," zdůvodnil její zavedení starosta Leopold Bambula. Jak potvrdil právník městského úřadu Miroslav Kubánek, zákaz se týká jak prodeje, tak i nabízení služeb – což měl být i tento případ.

„Pochůzkovým prodejem, včetně nabídek služeb, se pro účely tohoto nařízení rozumí takový prodej či nabídka služeb, u nichž nedochází k umístění prodejního zařízení nebo zboží, a jsou provozovány tak, že potenciální zákazník je vyhledáván prodejcem z okruhu osob na veřejném prostranství," stojí ve vyhlášce, která je na webu města v sekci vyhlášek a nařízení u Tržního řádu.

Když prodejci i po upozornění nadále zastavovali seniory, redaktor telefonicky kontaktoval Jaroslava Hraníčka z městského úřadu, který má na starosti veřejný pořádek. Ten reagoval, že je to záležitost policie. Redaktor Debájz tedy kontaktoval vedoucího pelhřimovského územního odboru Jaromíra Štěpánka, který řekl, že nejde o trestný čin, ale o přestupek proti vyhlášce města, takže si celou věc musí vyřešit město. „Stejně by to pak muselo řešit v přestupkovém řízení," dodal vedoucí Štěpánek.

Redaktor Deníku tedy znovu volal Jaroslavu Hraníčkovi. Ten na základě reakce policie slíbil, že může asi za deset minut přijet na náměstí. Přijel ale až za půl hodiny. Zmínění muži mezitím odešli. „Je to divné, že to policie překládá na město, když tu nemáme městskou policii. Ale můžu to dělat i já, tedy oznámit jim, že se dopouštějí přestupku proti vyhlášce," uvedl poté Hraníček a poprosil od redaktora o snímek mladíků. Zdůvodnil to tím, že pak by případně dotyčné muže mohl lépe identifikovat v městském kamerovém systému.

Výše popsané praktiky „lovení" seniorů popsal Deník u případu, kdy pořadatelé předváděčky podvedli i majitele pelhřimovského restauračního zařízení, když mu tvrdili, že žádnou předváděčku nedělají. Firma Beck Europe, která se kvůli pokutám za předváděcí akce několikrát přejmenovávala, zase měla v dubnu předváděcí akci v městském kulturním domě Máj.

Přesvědčili i vás?

Stali jste se ve středu v Pelhřimově terčem údajného „průzkumu trhu" a rozdávání poukázek do Kauf-landu? Ozvěte se redakci Deníku.

Autor: Jan Mazanec

24.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lukáš Krpálek.

Slušná premiéra mezi titány. Jihlavský judista Krpálek se nelekl

Ilustrační foto.

Chřipka zabila už třináct lidí. Zdá se však, že ztrácí na síle

Hledají se snímky sochy Klasů a dalších plastik

Jihlava – Žulová plastika klasů, která dřív stála před budovou Společných zemědělských podniků v Jihlavě, ale i plastika s názvem Vysočina, která byla umístěna před hotelem Jihlava.

Děti poděkovaly dárcům formou představení

Humpolec – Děti z dětského domova Humpolec dostaly od firmy Osma Komorovice finanční dar. Výrobce plastových potrubních systémů Osma předal v lednu dětem výtěžek konkrétně ze své tradiční akce Oktoberfest pořádané pro obchodní partnery.

Startuje osmý ročník soutěže Žena regionu

Vysočina – Hledá se výjimečná žena Kraje Vysočina. Pokud někdo zná ve svém okolí vhodnou adeptku, může ji nominovat do 8. ročníku celonárodní soutěže Žena regionu. Přihlášky je možné posílat už jen do 1. března.

Michal Tung o EET: Také Vietnamci pořizují pokladny na poslední chvíli

Zavedení elektronické evidence tržeb se od března nevyhnou ani vietnamští obchodníci. Jejich počet se odhaduje na 20 tisíc a jejich tržby podle odhadů mohou mezi maloobchodníky činit až 70 procent. Na konci loňského roku mělo v ČR trvalý pobyt přes 48 tisíc Vietnamců. Na jejich přípravu na zásadní změnu pro způsob obchodování se Deník zeptal vietnamského podnikatele Michala Tunga, který na ni své krajany již několik měsíců připravuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies