Improvizovat bylo nutné také ve škole a školce. Představitelé obce museli rychle přijít 
s náhradním řešením.

„Ve výše položených domech zaznamenali obyvatelé Olešné problém s vodou už 
v neděli dopoledne, níž se to projevilo o něco později. Až do úterý jsme potom hledali závadu. Bylo prasklé potrubí 
na hlavním přítoku," přiblížil potíže starosta Josef Bláha.

Hledání závady sice trvalo déle, ale odříznuti od vody nezůstali obyvatelé po celou dobu. „Dokoupili jsme potřebnou vodu z Pelhřimova. Netekla nepřetržitě, ale aspoň chvílemi jsme ji pak mohli pustit. Obyvatelé také měli 
k dispozici vodu z cisterny," doplnil starosta.

Olešenští si toto přechodné řešení chválili. „Myslím, že to bylo dobré a pohotové řešení, rozhodně lepší než nechat lidi bez vody," zmínila Štěpánka Hodačová z Olešné.

S doplácením nakoupené vody si obyvatelé nemusejí dělat starosti, zaplatí ji obec. Podle Josefa Bláhy bude výsledná částka zřejmě padesát tisíc korun.

Přestože z kohoutku aspoň občas voda ukápla, musely se domácnosti potýkat s jejím nedostatkem. „Každá hospodyňka si potíže s tím spojené asi dovede představit. Doma se nám hromadilo nádobí. Když jsem jeden den vyrazila na procházku a zaslechla, že je voda sice puštěná, ale poteče jen chvíli, honem jsem upalovala zpátky a pustila se do mytí," povyprávěla Štěpánka Hodačová.

I dětem z tamní školy a školky připravilo prasklé potrubí bojové podmínky. „Trochu jsme problémy měli, ale ne takové, abychom museli omezit provoz. Obec pomohla přistavením cisterny, takže jsme vodu měli zajištěnou. Větší děti jsme zapojili do nošení vody, která byla potřeba v jídelně či na toaletách. I úklid šlo zvládnout, protože bylo naštěstí sucho. Děti aspoň viděly, že je někdy potřeba přiložit ruku k dílu," promluvila o potřebě výpomoci starších žáků ředitelka Základní a mateřské školy v Olešné Hana Řádová.

Všichni obyvatelé Olešné se nutně museli po několik dnů zamýšlet nad tím, kde se dá voda ušetřit, k čemuž je nabádalo i upozornění, které každý 
v obci obdržel. Žáci třetí 
a čtvrté třídy se zamýšleli dokonce písemně. „Přečetla jsem lístek žákům a žádala po nich, aby se ve slohové práci zamysleli nad tím, jak se chovat, abychom vodou šetřili," popsala učitelka Romana Šulcová, jak nastalé situace využila ve škole.

Dominika Dufková