VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Internet slouží zločincům ke klamání žen i k podvodům

Vysočina – Tomáš Ochodnický z Českobudějovicka je protřelý devětadvacetiletý podvodník, který se jako ryba ve vodě pohybuje i na internetu. Dokáže využít svých přesvědčovacích schopností a dosáhnout svého za každou cenu.

19.4.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Před časem se jeho obětí stala žena z Jihlavy. Pod falešnou záminkou oddlužení se mu od ní podařilo vylákat téměř šest set tisíc korun. Podvedená žena Ochodnického navíc nikdy osobně neviděla. Seznámila se s ním na internetové seznamce a také s ním po celou dobu komunikovala pouze přes různé internetové kanály. Poprvé se s ním setkala tváří tvář až u jihlavského soudu na konci března. Ochodnického nakonec soud poslal na dva půl roku do vězení. Trest zatím není pravomocný.

Tento případ je typickým příkladem internetových podvodů, kterých je podle policie v posledních letech stále více. Oproti roku 2015, kdy policisté na Vysočině evidovali 285 případů spojených s internetovou kriminalitou, se tento počet vloni zvýšil o rovných sto případů.

„Nejčastěji se jedná o majetkovou trestnou činnost, kdy hlavním cílem podvodníků je obohacení. Těchto případů bylo vloni 182, což je o sedmdesát více než předloni," upozornila policejní mluvčí Stanislava Miláčková.

V poslední době se podle policie velmi často objevují případy, kdy si podvodník na sociální síti vytipuje oběť a na základě informací z jejího profilu se na ni zaměří, osloví ji a naváže s ní přátelský vztah.

To byl i případ ženy, kterou si vyhlédl několikrát odsouzený recidivista Ochodnický. Žena tehdy podlehla jeho přesvědčovacím schopnostem. Peníze mu posílala v různě vysokých částkách na účet, poštovní poukázkou, nebo mu dobíjela kredit na jeho mobilním telefonu. Peníze použil na úhradu dluhů a pro vlastní potřebu. Ochodnický, který ženě mimo jiné sliboval společnou budoucnost, se nakonec k podvodu u soudu přiznal.

„Pro tyto pachatele je cílem získání důvěry, vzbuzení lítosti, soucitu a získáním peněz, které jim jejich oběť sama pošle na jejich bankovní účet. Nejprve se může jednat o malé částky, ty se však postupem času zvyšují nebo se zvyšuje četnost intervalů zasílání peněz," popsala Miláčková.

K navazování kontaktu a získání důvěry používají podvodníci různé historky. Někdy i mnohdy bizarní.

„V mnoha případech funguje historka o raněném vojákovi, který potřebuje peníze na léčbu a zpáteční cestu do své země. Dále pak jde o historky o vážně nemocných rodinných příslušnících, v některých případech se snaží navázat i platonický vztah a slibují jim společnou budoucnost," upozornila Miláčková.

Podle psycholožky Marcely Langové Šindelářové takovýmto podvodníkům snáze podlehnou například ženy, kterou jsou dlouhodobě samy a nedokážou navazovat kontakty s muži. „Když je pak někdo přes internet osloví a vystupuje nadmíru vřele, říkají si, co kdyby," popisuje psycholožka a zdůrazňuje, že podvodníci dokážou být nesmírně věrohodní.

Další častou fintou podvodníků jsou různé inzeráty na prodejních portálech, kde nabízejí k prodeji zboží, ve velké míře pocházející ze zahraničí a za velmi příznivou cenu. Používají například legendy o nutné potřebě financí na uhrazení nákladů spojených s přepravou zboží, jeho proclením a v případě zvířat jejich vyšetřením. „Kupující ale neobdrží zakoupené zboží, ani mu nejsou vráceny peníze," upozorňuje policejní mluvčí Miláčková.

Velmi častými jsou také různé žádosti na sociálních sítích o zpřístupnění osobních údajů, včetně telefonního čísla. Podvodník ve většině případů vytvoří podobný nebo totožný profil osoby, kterou uživatel profilu zná a má ji již uloženou v přátelích. Následně zašle žádost o hlasování v nějaké anketě nebo soutěži a zaslání hlasovací SMS.

„Po zaslání údajů zadá pachatel na internetu platební příkaz pomocí m-platby, prostřednictvím které je možné provádět platby na internetu pomocí mobilních telefonů. Hlasovací zprávou dojde k potvrzení platebního příkazu. Zaplacená částka za zboží nebo služby se následně objeví ve vyúčtování za poskytnuté telefonické služby odesilatele potvrzující SMS zprávy," popsala podrobně Miláčková.

Podle psycholožky Langové Šindelářové lidé také často podléhají různým slevovým a výhodným nabídkám u obchodníků i bank. „Řadu lidí zajímají jen momentální potřeby a nedomýšlejí, co bude potom. Snad se situace i díky osvětě zlepší a budou více přemýšlet o tom, co je pro ně správné," přeje si psycholožka.

Autor: Roman Martínek

19.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výtěžek z koncertu, 50 tisíc korun, putovalo Urgentnímu příjmu Nemocnice Jihlava.
9

Firma Bosch Diesel podpořila koncertem urgentní příjem v Jihlavě

Cenglz Aydin Baser, Jihlava, 28. května 2017, 47 cm, 2 610 g
10

Právě jsme se narodili. Podívejte se

Po bouřkách se silnými nárazy větru zůstala denní maxima pod třicítkou

Dukovany – V pátek 23. června nebyly na Vysočině na rozdíl od předcházejících dnů tropické teploty zaznamenány na žádné stanici, denní maxima zůstala pod hranicí 30 stupňů Celsia. Meteorology naopak zaujaly nárazy větru, který provázel bouřky přecházející regionem ze čtvrtka na pátek.

Bouřka zastavila vlaky až na několik hodin

Jihlava - Popadané stromy po bouřce, která zasáhla Vysočinu v noci ze čtvrtka na pátek, napáchaly také škody na železnici. Od tří hodin ráno do deseti odpoledne nebyl průjezdný úsek z Horní Cerekve do Jihlávky.

Oprava kaple na hřbitově neomezí její běžný provoz

Jihlava – Jihlavská radnice nechá opravit kapli Nanebevstoupení Páně v areálu ústředního hřbitova. „Jsem rád, že se oprava provede, přispěje k důstojnosti smutečních obřadů i k celkové kultuře prostředí ústředního hřbitova," vyjádřil se náměstek primátora po oblast správy městských realit Radek Popelka.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies