„Úsek z Telče do Slavonic byl – pro ilustraci – předky vybudován za jeden rok a my tady od roku 1990 budujeme několik set metrů železnice na české straně a Rakušáci několik kilometrů,“ dodal politik.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka krčí rameny. „Na rakouské straně není ukončena diskuze o financování projektu,“ vysvětlil. Jižní sousedé se měli ozvat do konce března. Nestalo se.

„Společně s náměstkem ministra dopravy Kocourkem jsme jednali s představiteli rakouských drah. Obě strany došly k tomu, že se spočítaly zcela nesmyslné obrovské náklady. A pod tíhou těch čísel se nic neděje,“ poznamenal ministr Jehlička.

Podle Karla Hanzelky se alespoň ve Slavonicích „něco“ dít začne. Půjde o rekonstrukci nádraží a vybudování zabezpečovacího zařízení. Stavba má letos začít. „V plánu investiční výstavby Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je prozatím pro rok 2007 uváděna částka 10 milionů korun,“ spočítal Hanzelka.

Investice na prodloužení trati k rakouské hranici vyjdou podle posledních propočtů na 93 milionů korun. To u jižních sousedů bude nutné vydat mnohem víc peněz. Nově vybudovat je třeba přibližně sedm kilometrů z Fratres na hranici a také rekonstruovat zhruba 32 kilometrů tratě ze Schwarzenau do Fratres. Náklady tam dosáhnou, podle dřívějších vyjádření dolnorakouského hejtmana Erwina Prölla pro Deník, zhruba 25 milionů euro (v přepočtu asi 700 milionů korun).

Ke spolufinancování se naskýtají evropské peníze. Ovšem s jedním „ale“. „Problém je v tom, že maximum prostředků z evropských fondů půjde na mezinárodní evropské dopravní koridory, ať už silniční nebo železniční. A tam jde o projekty nad 50 milionů euro,“ upozornil náměstek vysočinského hejtmana Václav Kodet.