„V dnešní uspěchané době je těžké se udržet s malým obchodem,“ svěřila se Eva Vachnová,vedoucí prodejny Mincovna v ulici Matky Boží.

„Nad vodou nás drží drobné nákupy, pro které se nevyplatí jezdit do hypermarketů,“ popsala vedoucí obchodu, který má v současnosti dvě prodavačky a jehož měsíční obrat se pohybuje kolem jednoho milionu korun.

„Bývaly doby, kdy nás tady prodávalo 14, a měly jsme plné ruce práce. To pak byly jiné tržby,“ zavzpomínala. Přesto že podle jejích slov není situace ideální, obchod je téměř stále plný a spokojení zákazníci přijdou znovu. „Nakupuji tady ráda. Obchod má tradici a nabízí osobní přístup, který mi v hektických marketech chybí,“ vysvětlila zákaznice Pavla Drdlová.

Jedním z nejstarších obchodů v Jihlavě jsou malé potraviny v Seifertově ulici, pro které zdomácněl název Na Schůdcích.

„Co vím z vyprávění, tak roku 1927 zde začala fungovat pekárna s prodejnou, od té doby se tady potraviny s přestávkami drží,“ potvrdila nynější majitelka obchodu Marie Piklová.

Lidé si na jejím obchůdku váží především tradice a otvírací doby. „Abych se udržela, musela jsem začít otvírat v pět ráno a zavírat až v osm večer,“ popisuje majitelka.

„Uvítali to především dělníci, kteří sem chodí pro svačiny, důchodci z okolí a večerní zapomnětlivci,“ dodala. Marii Piklové zbývají do důchodu dva roky, zda se po jejím odchodu najde pokračovatel obchodu, zatím neví.

Drobní obchodníci se shodují v jednom. Problém není s dodavateli ani s udržením ceny, ze všeho nejvíce chybí prodavačky. Hypermarkety si mohou dovolit platit jim na výplatách víc.