Milovníci letadel tam mohou občas ve vzduchu uvidět technický unikát, větroň Blaník s tryskovým motorem.

„Létající laboratoř putovala dva roky po republice a v Jihlavě jsme našli nejlepší podmínky. Vojenský prostor k využití do výšek nad osm tisíc metrů. To je právě ono, co potřebujeme,“ přiblížil ředitel divize letecké techniky První brněnské strojírny ve Velké Bíteši Zdeněk Katolický.

„Větroň v osmi kilometrech výšky s tryskovým pohonem je skutečně unikát, Říkáme mu Malý gripen. Precizně spolupracujeme s vedením leteckého provozu, abychom neomezili civilní letadla. Precizní kontakt musíme mít s vedením vojenské základny v Náměšti nad Oslavou a dodržovat jejich pokyny,“ přiblížil vedoucí inspektor – pilot Českého aeroklubu Jaromír Hammer v roli firemního zkušebního pilota.

Obchodníci a nejrůznější podnikatelé žádají výrobce o dokumentaci k malému proudovému motoru. Armáda pro něj hledá využití třeba u průzkumných bezpilotních letadel. Lze jej ovládat ze země, jiného stroje ve vzduchu či pomocí družice. „Máme ve světě řadu zájemců o pohon malých privátních tryskáčů,“ uvedl vedoucí firemní zkušebny Čestmír Havránek.

„Zájemci z Evropy i Ameriky v civilním sektoru pohon mohou využít při požárních kontrolách lesů, ropovodů, plynovodů i třeba dopravy na dálnicích“ doplnil ředitel Katolický.

Podle něj je motor po pěti letech vývoje schopen uspokojit většinu zákazníků. „Stále vylepšujeme parametry a každá změna se musí ověřit za letu. V Jihlavě plánujeme setrvat několik roků,“ připomněl Katolický.

„Chceme pokořit světový výškový rekord Američanů přes 8,5 kilometru,“ upřesnil pilot Hammer.

Motor TJ100C váží 19 kilogramů a přijde na milion korun.

Větroň do výše několika kilometrů dopraví aerovlek pro malý objem palivové nádrže. Pak stoupá vlastní silou. Pilot musí používat kyslíkovou výbavu s maskou.