Tento zdánlivě banální přestupek byl poslední kapkou pro profesionála Milana Oliče z Dalešic na Třebíčsku. Nechtěl se úplně vybodovat, tak se dobrovolně nechal na čas uložit do takzvaného depozitu, stejně jako se například ukládají registrační značky aut, když jejich majitel nechce po určitou dobu platit pojištění. Milan to zařídil podobně. Zůstal sice ve firmě, ale volant dočasně pověsil na hřebík.

„Před pár dny jsem s tím musel praštit. Schytal jsem jedenáctý bod, a nechtěl jsem přijít o řidičák. Řekl jsem šéfovi, že už jezdit nemůžu,“ vypráví své zkušenosti Milan. Na rozdíl od jiných jemu podobných o práci ve firmě, pro kterou pracuje, nepřišel.

„Vyšli mi vstříc a nechali mě dělat na dílně. Počkám rok, až se mi umažou nějaké body, a možná zase za volant sednu,“ vysvětluje Milan Olič. Nyní je ale rád, že může jezdit alespoň ve svém osobáku. „Mít jedenáct bodů je hrozné, protože to už je jen krůček od odebrání řidičáku, a nechtěl jsem pak chodit z Dalešic do Třebíče na nákupy pěšky,“ říká profesionál v depozitu Milan Olič.

A za co vlastně oněch jedenáct bodů nastřádal? V jednom případě to byl technický stav auta, pak přetížené auto a do třetice neměl zapnuté již zmíněné pásy. Milan si uvědomuje, že poslední jeden bod může dovršit i ve svém vlastním autě, ale podle něj to není takové riziko, jako když jezdil profesionálně a musel stíhat termíny.

Slušnost? Ani nápad

Stejně jako Milan z Dalešic na tom bylo ke konci září dalších 93 řidičů z celé Vysočiny. Všichni se hrozí toho, že někde udělají bodovaný přestupek a přijdou o řidičák. Těch, kteří se již vybodovali, bylo 358. Nejvíc na Jihlavsku (111), naopak nejmíň jich bylo na Telečsku. Nějaký bod již dostalo od zavedení systému před dvěma lety 22 917 řidičů a nejvíce zastoupená kategorie je mezi těmi, kteří mají pouze dva body.

Z celorepublikové statistiky ale vyplývá, že v přepočtu na registrované řidiče má Vysočina nejméně bodovaných řidičů v rámci celé země. Naopak nejvíce hříšníků je v Karlovarském kraji. Znamená to, že řidiči na Vysočině jsou zodpovědnější než jinde? Podle odborníku nikoliv.

„Podle mne to nemá se slušností nic společného. V našem kraji totiž není taková hustota provozu, jako je v jiných krajích. Máme tady i nejméně nehod, a s tím bodový systém úzce souvisí,“ zchladil příznivou statistiku pro Vysočinu vedoucí dopravního inspektorátu jihlavské policie Petr Halán.

Nedostat bod bude těžké

Vraťme se ale ještě k Milanovi, který nesmí po celý jeden rok dostat ani bod, jinak přijde o řidičák. O tom, že to bude těžké, není pochyb. Svědčí o tom i jeho poslední zkušenost. V úterý, kdy Milan Olič Deníku poskytl rozhovor, se nešťastně připletl k dopravní nehodě. Zezadu do něj narazilo auto, které nestačilo zabrzdit. Nebyla to ale jeho vina, takže pro tentokrát vyvázl bez ztráty bodu.