Lidé na Vysočině se kvůli včerejší čtyřiadvacetihodinové stávce na železnici spolehli především na auta. Autobusoví dopravci nemuseli posilovat spoje ani v ranní špičce. Někde se obsazenost pravidelných linek dokonce o něco snížila. Malý zájem byl o náhradní autobusovou dopravu, kterou zajistily České dráhy mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou.

„Rodiče měli ve čtvrtek o starost navíc, museli děti vézt do školy a zpátky,“ uvedl starosta Sedlejova Miloš Uhlíř. V této obci na Jihlavsku jsou totiž školáci odkázáni pouze na vlakové spojení, autobus sem vůbec nejezdí. Kromě patnácti dětí ze Sedlejova dojíždí vlakem do Základní školy Masarykova v Telči dalších osmnáct žáků z Radkova a patnáct z Mysliboře. „Měli jsme strach, že jich hodně nepřijede, ale většinou je dovezli rodiče. Omluvili jsme jediné dítě,“ sdělila sekretářka školy Šárka Moravcová.

Kvůli stávce musela včera změnit dopravní prostředek také Anna Banásová, která vlakem denně dojíždí za prací z Náměště nad Oslavou do Třebíče. „Ráno jsem jela autem a zpátky autobusem,“ řekla Banásová, jíž stávka dopravců ani trochu nevadila: „Aktivity stávkujících podporuji.“ Obdobně reagoval i Jiří Marek, který pravidelně jezdívá vlakem z Náměště do Brna: „Stávka mi plány nijak nenarušila. Připravil jsem se na ni předem a souhlasím s ní.“

Prázdná nádraží

Vlaková nádraží byla liduprázdná. V Havlíčkově Brodě, které je největším železničním uzlem v kraji, fungovala pokladna. Nikdo si však lístek koupit nepřišel. Jen pár lidí se ptalo, jak budou jezdit vlaky v následujících dnech. „Veřejnost se asi přizpůsobila,“ řekla Lenka Horáková, ředitelka krajského dopravního centra Českých drah.

Kolem půl páté ráno se na vylidněném havlíčkobrodském nádraží otevřel obchod s časopisy a novinami, tak jako obvykle. „Já si myslím, že stálí zákazníci budou chodit pořád,“ zdůvodnila prodavačka Irena Brožová.

Prázdný odjel před pátou hodinou první náhradní autobus Českých drah ve směru na Jihlavu, pozdějšími spoji cestovalo jen pár jednotlivců.

Počet cestujících v linkových autobusech se nijak výrazně nezvýšil. „Posílení autobusů nebylo potřeba,“ řekl Petr Palovčík z jihlavské dopravní společnosti ICOM transport. Autobusy rovněž nepřidával žďárský dopravce Zdar. „Lidí se zdálo spíš o něco méně než obvykle,“ doplnil generální ředitel Richad Latislav.

Během včerejší stávky nebylo z vysočinských nádraží vypraveno více než 360 vlaků. Ty v průměru přepraví kolem třiatřiceti tisíc cestujících.

Na železnici v kraji stávkovalo během noční směny kolem 70 procent železničářů, přes den se jich k protestu přihlásilo 73 procent. „Zbývající pracovníci dostali náhradní práci, věnovali se třeba úklidu,“ řekla Lenka Horáková.