VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestujícím vadí styl jízdy řidičů MHD

Jihlava – Paní Milena bydlí na okraji Jihlavy a téměř každý den jezdí na nákupy do centra. Poslední dobou jí ovšem vadí styl, kterým řidiči městských autobusů jezdí.

31.10.2011 9
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

„Jezdím na vytížené lince, a když si nesednu, tak létám po celém autobuse. Nevím, kam chvátají, jízda stylem brzda-plyn mi vadí,“ popsala paní Milena, která nechtěla prozradit celé jméno.

Rychlá jízda ovšem není jediné, na co si lidé stěžují. Řidiči by mohli být i vstřícnější. „Ze zkušeností členů sdružení Paraplegici Vysočina vím, že řidiči jsou při nastupování a vystupování vozíčkářů neochotní,“ uvedl vozíčkář Jindřich Novák.

Jihlavský dopravní podnik řeší v průměru jednu stížnost na řidiče týdně. Nejde však vždy pouze o rychlost. „Lidé si stěžují na to, že řidič neotevřel dveře, špatně zajel do zastávky nebo někoho ve dveřích přivřel,“ doplnil ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Řidiči jsou proto často školeni, jak se mají v krizových situacích chovat. „Neustále jim opakujeme, že pokud je zdrží hustý provoz a přecpané ulice, tak nebudou za zpoždění sankcionováni. Opravdu tady není důvod, aby na silnicích závodili. Některé další situace, jako přivření do dveří, se zase dají vyřešit omluvou na místě,“ vysvětlil Vilím.

Kritiku od lidí považuje za důležitou zpětnou vazbu a jeden z kontrolních mechanismů. V současné době jihlavský dopravní podnik zaměstnává asi dvě stovky řidičů a k selhání jednotlivců čas od času dojde. K prošetřování stížností mají k dispozici kontrolu s pomocí GPS, která zaznamenává pohyb každé autobusové linky.

„Pokud zjistíme, že řidič pochybil, získá napoprvé napomenutí a prohřešek se mu zaznamená. Pokud se stížnosti opakují, může to dojít tak daleko, že přijde o práci,“ dodal Vilím. V loňském roce dopravní podnik řešil případ, kdy na spolehlivého řidiče začaly pravidelně měsíc co měsíc chodit stížnosti. Z šetření vyplynulo, že za jeho selháními stály osobní problémy.

Psychická stabilita je totiž jedním z hlavních předpokladů pro vykonávání této práce. Než se uchazeč o zaměstnání řidiče autobusové dopravy opravdu stane řidičem, musí projít řadou psychologických testů, které jsou přísnější než třeba u řidičů v kamionové dopravě.

„Řidiči autobusů se častěji ocitají v zátěžových situacích, pracují s lidmi, a proto musí být emočně stabilnější. Oproti jiným profesionálním řidičům se u nich navíc provádí test osobnosti a na veškerá testování by měli chodit minimálně jednou za pět let,“ potvrdil dopravní psycholog Dušan Vítek, který řidiče z povolání testuje.

S řešením stížností na řidiče má zkušenosti také jihlavský autobusový dopravce ICOM transport. „Stížností je minimum. Pokaždé je ovšem okamžitě řešíme. Řidičům hrozí tvrdé postihy, jako je snížení platu a v minulosti došlo i na výpovědi,“ řekl tiskový mluvčí ICOMu Petr Palovčík. Podle vyjádření společnosti je v současné době na pracovním trhu řidičů nedostatek.

31.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Režisér Marek Najbrt natáčí v prostoru hradu v Ledči nad Sázavou filmovou pohádku Čertí brko.
25

Hrad v Ledči obsadili filmaři. Natáčejí pohádku Čertí brko

Ilustrační foto

Pošta na náměstí bude zavřená

Letní kina opět táhnou, vstupné je většinou dobrovolné

Vysočina – Mezi oblíbené prázdninové kratochvíle patří letní kino.

Nevěnoval se řízení a s pluhem zavadil o strom

Jersín – Na silnici třetí třídy v obci Jersín havaroval traktor s pluhem.

Během sobotního požáru haly nebyl nikdo zraněn

Jihlava – Škoda téměř patnáct milionu korun. To je výsledek sobotního požáru v hale jihlavské společnosti Kronospan, zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v jihlavské části Bedřichov.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení