V noci na dnešek nebo v nejbližších hodinách měl transport dorazit do cílové stanice v Kramolíně, kde bude loď spuštěna na vodu.

S netradičním konvojem se mohli setkat od soboty řidiči na silnicích Pardubického kraje, Vysočiny i na jihu Moravy.

Přepravu provázely různé komplikace. Kvůli nízkým mostům přišla loď o zábradlí, servisní mechanici museli opravovat jeden defekt kola u podvalníku, oříškem byly také kruhové objezdy, dráty elektrického vedení v menších obcích a větve stromů na lesních úsecích silnic nižších tříd.

„Kolona čítá čtyři auta. Součástí je i servisní auto, v němž máme veškerou techniku potřebnou ke zvládnutí různých problémů,“ vysvětloval Miloslav Štumpa z firmy Aikon, která je vlastníkem lodi.

Třicet let brázdila jezero v Rakousku

Staronová loď pro přehradu na Vysočině jezdila třicet let po jezeře v Rakousku. Po letech ji ale nahradila modernější loď , a tak byla vyřazena z provozu a nabídnuta k prodeji. Projevili o ní zájem v Litoměřicích, ale také tam se stala po čase nadbytečnou. Nyní ji čeká mise na Dalešické přehradě.

Na své nové stanoviště se loď Horácko vydala minulé pondělí nejprve po vodě. Jenže z Litoměřic se kvůli mlze za dva dny dostala jen do zhruba čtyřicet kilometrů vzdálených Dolních Beřkovic. Až ve středu se konečně vyčasilo a lodi se podařilo doplout do Poděbrad.

Čtvrtý den pak pokračovala do Chvaletic, kde ji v pátek čekalo vyzvednutí na břeh a naložení na podvalník kamionu. Kvůli poruše jeřábu a shánění nového stroje se celá akce zpozdila. Konvoj tak vyrazil na svou pozemní cestu až v sobotu.

Jako problém se ukázal hned první most, k němuž kolona přijela. „Bylo to na obchvatu Čáslavi. Most byl nižší jen o pár centimetrů. Nakonec jsme museli uříznout část zábradlí,“ prozradil Štumpa.

Z Čáslavi konvoj pokračoval do Havlíčkova Brodu a Ždírce na Doubravou, kde výprava přenocovala. Včera pokračovala přes Žďár nad Sázavou do Velké Bíteše, Ostrovačic a Rosic. Konvoj musel přehradu objet a zajet si až na jih Moravy, protože to byla jediná možnost, jak překonat dálnici D1.