Jihlava by se měla v následujícím volebním období zaměřit na rekonstrukci a dobudování kanalizační sítě a vodovodního vedení a s tím související opravu chodníků. Myslí si to většina lídrů hlavních stran kandidujících ve městě v nadcházejících obecních volbách. K financování by město mělo vedle svých peněz využít i prostředků z nejrůznějších dotací. Vyplývá to z ankety ČTK mezi lídry stran zastoupených v současnosti v Poslanecké sněmovně a jihlavském zastupitelstvu.

Všechny oslovené strany souhlasí s transparentním zveřejňováním smluv, výběrových řízení a dalších informací o veřejné správě buď na Portálu veřejné správy, nebo na webových stránkách města. Pouze někteří z lídrů mají obavy z větší administrativní zátěže.

Stoprocentní shoda panuje mezi volebními lídry také o prospěšnosti vyhlášky omezující hazard. Polovina lídrů považuje současné ceny jízdenek v městské hromadné dopravě za přiměřené, druhá polovina chce usilovat o jejich zlevnění. Referendum o možné výstavbě spalovny v Jihlavě pokládá většina volebních lídrů za předčasné, podle jejich názoru by se konalo s nedostatkem objektivních informací. Většina je také spíše proti stavbě silničního mostu přes Sasovské údolí, který by měl být součástí vnitřního obchvatu města, vyplývá z jejich odpovědí.

Na anketu, kterou mezi vybranými lídry subjektů kandidujících do Zastupitelstva města Jihlavy provedla ČTK, reagoval jeden z obyvatel Jihlavy. Ten se dlouhodobě zajímá o dopravu, zaujala jej především otázka a odpovědi, které se týkaly názorů na MHD. Deníku proto poskytl své komentáře k jednotlivým odpovědím. Své jméno si ale nepřál uvést, redakci je však jeho totožnost známa, proto může jednoznačně vyloučit, že by šlo o člověka, který by byl členem nějaké politické strany či hnutí nebo že by za jakýkoliv subjekt kandidoval v nadcházejících komunálních volbách.

Otázka ČTK na lídry: Vyhovuje vám současný stav financování MHD? Nebo uvažujete o jeho zvýšení, snížení nebo dokonce o úplném zrušení jízdného?

Radek Popelka, ANO: Chceme upravit trasování a cenu jízdného tak, aby občany motivovala k jejímu využívání. Tím by mělo dojít k navýšení tržeb z jízdného, které samotné tvoří asi 37 procent financování MHD.

Komentář: Je pravda, že trasování neodpovídá současným potřebám. Cestující jsou někdy nuceni ke zbytečnému přejíždění po městě.

Rudolf Chloupek, ČSSD: Jízdné v Jihlavě je srovnatelné a spíše nižší než v obdobných městech. Je to vždy otázka nákladů a priorit. Myslím si ale, že největším problémem není jízdné, ale dosažitelnost a účelnost MHD.

Komentář: Současný systém výše jízdného podle počtu projetých zastávkových úseků není pro Jihlavu úplně vhodný. Mnohem lepší by bylo časové jízdné, tak jak tomu bývalo dříve.

Karolína Koubová, Forum Jihlava: Změny podpoříme, už jenom kvůli odlehčení centra od aut. Rádi bychom snížili jízdné, zjednodušili systém jízdného na jednotnou či jednoduchou taxu. Chceme vytvořit motivační systém pro častější využívání jízdních kol.

Komentář: Tento přístup, kdy by se mělo odlehčit centru města od aut podporou MHD, je dobrý. K tomu není co dodat.

Jaromír Kalina, KDU-ČSL: Rozhodně jsem proti dalšímu navyšování jízdného. Nejsem ale zastánce jeho zrušení. Musí být finančně dostupné a zajímavé pro cílovou skupinu obyvatel. Vhodné by bylo zavedení několika okružních nočních linek autobusů.

Komentář: Nechápu, proč by měly v noci jezdit pouze autobusy, když je v Jihlavě trolejbusová síť. Navíc, pokud bude nová trolejbusová trať ve Vrchlického ulici, pak bude ještě lépe využitelné pokrytí trolejbusy. Autobusy by případně mohly v nočních hodinách obsluhovat směr Bedřichov.

Pavel Šlechtický, KSČM: Budeme usilovat o zlevnění MHD a o zvýšení dotace města dopravnímu podniku. Ve volebním programu navrhujeme bezplatnou městskou hromadnou dopravu pro děti do deseti let.

Komentář: Je to zajímavá myšlenka. Ale když se podíváme třeba do sousedního Polska, tak tam například města kolem 50 tisíc obyvatel zavádí jízdné zdarma dokonce pro všechny cestující.

Jaroslav Vymazal, ODS: Současná výše jízdného je přiměřená, a přitom došlo k navýšení spojů a obnově vozového parku o bezbariérové trolejbusy i autobusy a ekologické autobusy na CNG.

Komentář: V tomto případě je ale potřeba upozornit na to, co nezaznělo. Vozy byly z velké části placeny z dotace Evropské unie, bez ní by asi nic v takovém rozsahu nebylo a za 15 let dotace nebudou. Co bude město dělat pak? Zase začne uvažovat o prodeji dopravního podniku? Dále je nutné říct, že spoje byly navýšeny, ale za cenu změny kapacity vozů, jako třeba na lince 7. Na lince C došlo k redukci spojů, když město nechtělo navýšit dotaci dopravnímu podniku o pět milionů korun. Po stížnostech cestujících došlo na lince C alespoň k navýšení spojů na devítiminutový interval ve špičkách.

Věra Podhorská, TOP 09: Zdražování by nepřispělo k našemu záměru, aby jezdilo více lidí MHD namísto aut. Úplné zrušení jízdného si město Jihlava z finančních důvodů v současné době nemůže dovolit.

Komentář: K tomuto pouze stručně je to jen otázkou priorit. Viz příklad Polsko.

Michal Suchý, Úsvit přímé demokracie: U MHD je potřeba se zaměřit především na její zefektivnění, pak je možné i snížení jízdného. Dvě noční linky by mohly zajistit dopravní obsluhu celého města.

Komentář: Bylo vhodné zefektivnit dopravu do průmyslových zón ve městě. Možností se nabízí několik, třeba zavedení expresních spojů tam, kde doposud není přímé či rychlé spojení, jako ve směrech Horní Kosov Motorpal nebo expresní linka po přivaděči k firmám v Pávově a podobně anebo zajistit například přímé spojení Březinek s firmami v Pávově nebo Hruškových Dvorech.

JAROSLAV BUČEK (ČTK)