VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čokoládový Mikuláš vzniká podle receptury z třicátých let

Vyskytná nad Jihlavou - I tři hodiny zabere výroba obřího čokoládového Mikuláše z kvalitní čokolády.

28.11.2015
SDÍLEJ:

Čokoládovna ve Vyskytné.Foto: Deník/Libor Plíhal

Za den tak pracovnice v čokoládovně ve Vyskytné zvládnou vyrobit maximálně tři takové Mikuláše.

„Prvně se musí secvakat forma a zkontrolovat, jestli je čistá. Pak se forma vylije jednou, nechá se ztuhnout, pak podruhé… a nakonec se tam nechá více čokolády, aby se udělalo dno. Pak se nechá opět ztuhnout. Každý kus je originál a váží trošku jinak. Každý Mikuláš se pak i jinak stříká barevně, takže nenajdete dva stejné," řekla Petra Grunzová, kterou práce v čokoládovně moc baví. „Už jsem tady pět let a baví mě to pořád a asi ani nikdy nepřestane. Čokoládu jím stále, ale už ne tolik," usmála se Petra Grunzová.

Ta má spolu s dalšími zaměstnanci v současné době v čokoládovně napilno. „To není ale jenom, když se blíží Vánoce. My máme frmol už od půlky prázdnin zase až do začátku prázdnin. Takže jenom taková lehká pauzička přes prázdniny. Jinak ať to jsou Vánoce, Velikonoce, Mikuláš nebo Valentýn, poptávka klientů po těchto sezonních výrobcích je obrovská," vyjádřil se majitel firmy Kamila Chocolates František Hlava.

Za dvacku i tisíce

Nyní čokoládovna ve Vyskytné vyrábí především mikulášské a vánoční kolekce. „Jsou to výrobky jak pro děti a dospělé, tak i pro opravdové fajnšmejkry. Za dvacet let výroby dokážeme uspokojit zákazníka, který chce dát za výrobek do dvaceti korun, ale také zákazníka, který chce výrobek za dva tisíce korun," spočítal Hlava s tím, že výrobkem za dva tisíce je například velká plechová dárková krabice, která má obsah třeba čtyři kila čokolády, záleží na druhu bonbonů, který se do krabice vloží.

Receptury bonbonů v Kamila Chocolates zůstávají pořád stejné, a to od třicátých let minulého století. „Na tom naše výroba stojí, navázali jsme na tuto tradici," usmál se majitel firmy a dodal, že to neznamená, že nesleduje, z čeho a jak vyrábí čokoládu konkurence. „Tuhle jsem si dělal průzkum v jednom jihlavském supermarketu a zjistil jsem, že se kvalita výrobků u větších výrobců nepatrně zvedla. Co se ale také zvedlo obrovsky spolu s tím, je cena. Oni se cenou přibližují těm nejkvalitnějším výrobkům, ale přitom to zas tak slavné není, to je takový marketingový tah na zákazníky. Složení čokolády mě u některých výrobků jakž takž uspokojilo, ale cenou jsem byl překvapen," popsal návštěvu supermarketu Hlava. Dodal, že některá čokoláda se prodávala i za 45 korun za sto gramů. „Když takové výrobky chrlí obří výrobce, cena může být úplně někde jinde," řekl majitel.

Hodně se teď hovoří také o palmovém tuku. Podle Františka Hlavy se jedná pouze o strašáka současnosti.

Olej jako strašák

„Ono se toho namluví hodně, mohl bych vám uvádět spoustu dalších příkladů. V určitých surovinách, které nakupujeme, je částečně palmový tuk obsažen. Jestliže je částečně, jsme povinni ho tam ze zákona uvést, i když je tam obsažen jen 0,001 procentem. Kdysi byly strašáky na zákazníky éčka, přitom v takovém množství, jak je konzumujeme, zase tak škodlivé nejsou. Je to vše marketing," vyjádřil se majitel, který by si přál, aby stále přibývalo zákazníků, kteří upřednostňují kvalitu.

„Před dvaceti lety to bylo deset procent zákazníků, kteří chtěli hlavně kvalitu, dneska to je třicet procent. Díky tomu existují takové drobné firmy, jako jsme my. Přeji všem, aby měli hodně peněz a kupovali kvalitní výrobky a nebáli se je ochutnat," podotkl František Hlava.

Autor: Dana Křížková

28.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kraj opět vypisuje dotace na kotle. Bez nutnosti zateplování

Na novorozeneckém oddělení JIP v Nemocnici Jihlava mají nové pomocníky. Pletené chobotnice.
4

Malá miminka se zabaví uchopením chobotniček

Hráli jsme tragicky, láteřil trenér Votava

Telč, Kostelec – Jedni se plácali po ramenou, druzí odcházeli ze hřiště se sklopenými hlavami. Fotbalové „átřídní“ derby mezi Telčí a Kostelcem vyznělo jasně pro domácí, kteří slavili výhru 4:0.

Krpálek se trefil sedmnáctkrát

Jihlava – O víkendu začala nová sezona pro národní házenkáře SK Autonot. Jihlavští muži vstoupili do oblastního přeboru jasnou výhrou nad rezervou Drakenu Brno, stejného soupeře přejeli i starší žáci. Pouze starším žákyním vstup do nového ročníku nevyšel.

Místní části Třeště budou mít vlastní kanalizaci

Třešť – Město Třešť se rozhodlo v příštích letech investovat do svých místních částí. Konkrétně do Salavic a Bukové. Chce lidem udělat splaškovou kanalizaci a čistírnu odpadních vod. V obou částech jde o investici za necelých 30 milionů korun. Budovat by se mohlo začít v roce 2019 a 2020.

Žáci z jihlavské školy se dost často stěhují

Jihlava – Základní škola (ZŠ) Jungmannova v Jihlavě se od těch ostatních odlišuje. Její žáky představujeme ve středečním seriálu Deníku s názvem Moje první školní tablo. Školu tvoří speciální třídy od prvního až do devátého ročníku, a také jedna přípravná třída.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení