Speciální rychlíková lokomotiva Šlechtična připomněla s druhou menší parní lokomotivou na nádraží v Telči také 105. jubileum trati ze Slavonic do rakouského Waidhofenu. Na opačnou stranu vede trať přes Dačice rovnou do Telče.

„Ministerstvo dopravy má zájem o spojení obou tratí, aby se otevřela cesta po železnici do Rakouska. Složitá jednání zatím váznou na rakouské straně . Naši sousedé hledají zdroje financování,“ uvedl v sobotu v Telči náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Společnost telčské místní dráhy i představitelé města Telč usilují o obnovu před mnoha lety přerušené trati do Waidhofenu. Obnovené spojení po kolejích by Telčsku zajistilo příliv rakouských turistů a obohatilo dopravu oběma směry. „Prodloužení železniční tratě do Rakouska by bylo velkým přínosem pro Slavonicko , Dačicko i telčský region,“ potvrdil Jan Vyhlídal ze Společnosti telčské místní dráhy.

Na severním konci železniční tratě Kostelec – Telč řeší představitelé státní správy a samospráv další problém. Koleje ani spoje nenavazují na trať do krajského města. Cestující často dlouho čekají na spojení do Jihlavy.

„Musíme vyřešit, aby vlaky od Telče navazovaly plynule na systém tratí Jihlavska. Jedno z řešení je takzvaný kostelecký triangl, systém na sebe navazujících kolejišť,“ vysvětlil náměstek Kocourek. I on ví, že cestující mezi Telči a Jihlavou ztrácejí na nádraží v Kostelci mnoho času čekáním na svůj vlak.

„Čekání na spoj v Kostelci je pro cestující tak velké, že raději volí cestu autobusem. Pokud se do rekonstrukce nádraží v Kostelci neinvestuje hodně peněz, autobus bude mezi Jihlavou a Telčí vítězit na celé čáře,“ potvrdil hejtman Miloš Vystrčil.

„Třeští projede za den 22 osobních vlaků. Znám lidi, kteří celý život jezdí do práce vlakem a na železnici nedají dopustit,“ zastal se železnice výpravčí na nádraží v Třešti Rudolf Novotný.