VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jihlaváci v minulém roce dýchali čistší vzduch

Jihlava – Monitoring ovzduší za minulý rok ukázal, že největším znečišťovatelem je opět doprava.

6.2.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Jihlavanům se minulý rok dýchalo o něco lépe než v posledních dvou letech. Vzduch v krajském městě byl totiž čistší.

Dělo se tak především díky lepším rozptylovým podmínkám, které charakterizují schopnost atmosféry přirozeně rozptylovat znečišťující látky v ovzduší. Také imisní limity nebyly loni v žádné z lokalit, kde Jihlava monitoring ovzduší provádí, překročeny. „Koncentrace za minulý rok nikde nepřekročily stanovený imisní limit, ani pro žádnou škodlivinu. Problémem stále zůstává prašnost. Záleží na tom, jaká bude topná sezona. V zimě jsou inverze, pod kterými nefouká, je bezvětří a škodliviny nemá co rozfoukat, takže se hromadí," řekl vedoucího oddělení ochrany čistoty ovzduší z Českého hydrometeorologického ústavu Robert Skeřil.

Údaje vyplývají z ročního monitoringu, který si Jihlava ve spolupráci s krajem nad rámec státního monitoringu objednává. Roční náklady jsou asi půl milionu korun.

Mezi tradičně největší znečišťovatele v Jihlavě patří doprava a vytápění domů tuhými palivy.

Podle náměstka ředitele pro odbornou činnost Krajské hygienické stanice Kraje Vysočina Jiřího Kose je velmi těžké uhlídat, co lidé ve svém kotli pálí. „V řadě domácností najdete topidlo, ke kterému stačí přidělat pásy, a je to tank," poznamenal Kos s tím, že ekonomická situace České republiky často vede k tomu, že lidé třídí odpad na spalitelný a nespalitelný. „Není zákon, který by umožnil jakékoliv instituci, že by narušila soukromí obyvatel tím, že by byla provedena kontrola kotle. Výjimkou jsou kominíci, ale to není kontrola činnosti topidla, kominíky zajímá fáze úniková, nikoliv výhřevnost, technické parametry a tak dále," doplnil Kos.

Co však ale ovlivnit ve městě lze, je doprava. Jihlavská radnice se například snaží podporovat městskou hromadnou dopravu. „Byl schválen projekt na preferenci městské hromadné dopravy. Máme zcela modernizovaný vozový park. Víme, že cestujících nám v městské dopravě přibývá. Snažíme se realizovat pěší koridory, budovat síť cyklistických stezek, čili celkově podpořit nemotorovou dopravu," řekl primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.

Prašnost ve městě se dá snižovat také zelení. „V minulém roce jsme například na rušné silnici na Jiráskově ulici vysázeli přes 1 200 keřů, které jsou odolné vůči solím a nečistotám z aut. Revitalizujeme také sídliště, kde se počítá se zelení," dodal primátor.

Co Jihlavany zřejmě potěší, je fakt, že méně nečistot by do ovzduší měl začít vypouštět také závod Kronospan. „Byla předložena dokumentace na rekonstrukci technologie Kronospanu," uvedl Kos. Fabrika by tedy měla mít komplexní zajištění nežádoucích částic, které by se mohly dostat do ovzduší.

Měřicí stanice jsou v Jihlavě umístěny v areálu firmy Automotive Lighting, tedy přímo v průmyslové zóně, a také na sídlišti u Základní školy Demlova.

Autor: Dana Křížková

6.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bazén Evžena Rošického.

Školáci si mohou zaplavat v bazénu

Jarní prázdniny.

Školáci si užívají prázdnin

Žihadla už jsou po výhře v derby třetí

Předposlední kolo základní části druhé ligy nabídlo především atraktivní derby přestřelku v Moravských Budějovicích.

Poradí o právních problémech rodiny

Jihlava – Rodinné právov kostce.

Učeň z Jihlavy vyhrál v Polsku soutěž s účesem na karneval

Jihlava – Když se dnes sedmnáctiletý student Filip Komárek před dvěma lety rozhodoval, co půjde studovat po základní škole, kadeřník byl pro něj jasnou volbou.

Program rodičů: Hlavně zajistit hlídání potomků

Štoky – Prázdniny znamenají pro Veroniku Hájkovou především nutnost naplánovat program na jednotlivé dny. Bydlí s manželem a dvěma dcerami ve Štokách, které leží na cestě mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. Děvčata chodí do první a čtvrté třídy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies