Změnit dopravní režim na křižovatce v Brtnické a Znojemské ulici, nebo nechat vše při starém?

Touto otázkou se aktuálně zabývají úředníci z jihlavského magistrátu. K jednoznačnému řešení by chtěli dospět v následujících měsících.

„Máme tu návrh na úpravu přednosti v jízdě. Brtnická ulice by byla hlavní silnice a Znojemská vedlejší, nyní je to naopak. Budeme o tom diskutovat a jednat se všemi zúčastněnými stranami, které do toho mohou mluvit. Je nutné předložit dostatek podkladů a argumentů pro všechny možné varianty. Podle toho se pak bude komise rozhodovat," sdělil večera předseda dopravní komise Josef Kodet.

Při hledání řešení podle něj bude klíčový také dlouhodobý průzkum, který jednoznačně ukáže, kolik aut na daných ulicích denně projede. „Pak se uvidí, jestli má navrhovaná změna vůbec smysl, nebo bude lepší nechat vše při starém. O možnosti, jak upravit zmíněnou křižovatku, se v Jihlavě debatuje již dlouho," dodal Kodet.

Podle úředníků odboru dopravy, kteří návrh komisi předložili, by tato novinka řidičům prospěla. „Máme za to, že Brtnická ulice je v současné době vytíženější než Znojemská. Během jara provedeme sčítání aut, náš dosavadní průzkum je prý nedostačující. Změna by určitě pomohla vozidlům MHD, která v místě zbytečně čekají, a systém telematiky v Jihlavě je tak kvůli tomu neefektivní," řekl vedoucí odboru Ján Tinka.

Nejjednodušším a nejrychlejším řešením úpravy křižovatky, které se nabízí, je to, že by tam došlo k úpravě svislého a vodorovného dopravního značení a dalším menším úpravám. S tím nesouhlasí jeden ze členů dopravní komise a jihlavský zastupitel Jaroslav Huňáček, jenž by v místě rád viděl okružní křižovatku nepravidelného tvaru, která by vedla okolo kapličky.

„Návrh magistrátu se mi nelíbí, nesouhlasím s tím a podle mě je to z pohledu řidiče hloupé. A myslím si, že vytíženější je stále Znojemská ulice. Je to tvrzení proti tvrzení. O věci se ale bude dále jednat," uvedl Huňáček.

Doplnil, že jeho varianta navíc dobře řeší i bezkolizní napojení na areál Jihlavanu a na parkoviště obchodního domu Albert. „Možná se někdo zamyslí nad tím, jak v místě převést trakce trolejového vedení. I to by podle mě nebyl takový problém, chce to jen trochu kreativní přístup," zmínil Huňáček. A upozornil, že změna je v místě nesmyslná ještě z dalšího důvodu.

„Výhledově se v nejbližších několika letech plánuje obchvat, takzvaný vnitřní městský okruh, kde by se napojily ulice Brtnická a Kosovská, a dále Kosovská a stará Brněnská. To znamená, že úprava přednosti na ulicích Brtnická a Znojemská je z tohoto pohledu nesmyslná. Okruh totiž dopravu z Brtnické ulice odkloní, nebude tam jezdit tolik aut jako nyní," podotkl Huňáček. Tinka si však myslí, že by se změna vyplatila. „Obchvat sice v plánu je, ale než bude zrealizován, tak to delší dobu potrvá. Změna by prospěla," uvedl Tinka.

K případným změnám na křižovatce Na Slunci se bude vyjadřovat i policie.

„Zatím vyčkáme, až nám budou předloženy všechny potřebné materiály, pak k tomu vydáme definitivní stanovisko a vyjádření. Zatím nemůžeme říct ani ano, ani ne," vyjádřila se k tomu policejní mluvčí Dana Čírtková. Z pohledu policie není tato křižovatka nebezpečná, není místem častých dopravních nehod a úprava na místě tedy kvůli tomu není zásadně nutná.

„Pokud k nějakým úpravám a změnám dojde, musí být i nadále zachována bezpečnost na křižovatce. Zohlednit se také musí to, aby byl v místě dostatečný rozhled pro řidiče. Pokud by byla Brtnická ulice hlavní, muselo by tam z tohoto důvodu dojít k dalším úpravám, nynější rozhledové podmínky nedostačují," doplnila Čírtková.

Obě zmíněné silnice patří kraji. Pokud bude chtít město s křižovatkou něco udělat, bude o tom muset jednat také s krajským úřadem.

ZUZANA MUSILOVÁ