Letošní zima se už na řadě silnic podepsala i dvacet centimetrů hlubokými dírami. „Od té doby, co trochu slezl sníh, je to na silnicích krapet slalom. Jsou místa, kde si člověk musí dávat hodně pozor, aby nevjel kolem do díry,“ pronesl František Sedlák, který několikrát týdně jezdí na trase Jihlava – Pelhřimov.

„Díry už se začínají objevovat. Bohužel jsem asi dvě taky trefil. Naštěstí auto vypadá, že to přežilo bez újmy,“ doplnil Milan Dohnal z Jihlavy.
Najetí do výtluku může majiteli auta způsobit nemalé problémy. Od proražené pneumatiky, přes poničený disk až po poškození řízení.

Přesný výhled ještě není

Krajská správa a údržba silnic už v těchto dnech začíná evidovat, kde budou po zimě potřeba nejurgentnější zásahy. Přesný přehled však ještě nemá. „Některé silnice třetí třídy, zejména ve Žďárských vrších, jsou stále pod ledem nebo umrzlým sněhem. Teprve až se objeví povrch, můžeme začít dělat nějaké přesnější výhledy,“ uvedl Jan Míka, ředitel Krajské správy a údržby silnic.

Podle něj však letošní extrémní leden nezvýšil očekávaný rozpočet na rychlé opravy. Na ty je připraveno patnáct až dvacet milionů korun. Tedy podobná částka jako v roce 2009. „Uvidíme, jak se bude zima vyvíjet dál, ale zatím se pro nás od loňské moc neliší. Letos byl sice leden extrémní, ale loni byl zase podobný únor,“ tvrdí Míka.

Na první opravy budou moct správci komunikací vyrazit, jakmile teploty vystoupají nad pět stupňů Celsia. Silnice budou záplatovat takzvanou studenou balenou asfaltovou směsí, která ovšem není tolik kvalitní. „S teplou, která je kvalitnější, začneme pracovat až někdy v dubnu nebo květnu, kdy ji začne produkovat výrobce,“ doplňuje Míka.