Jak byste zhodnotil jubilejní 25. Horácký letecký den (HDL)?
Termín akce, která se konala v polovině září, jsme po 24 letech kvůli nevyzpytatelnému počasí letos posunuli o téměř měsíc dopředu. Ani tentokrát to však bohužel nevyšlo. Pršelo před zahájením akce, což zřejmě odradilo mnoho lidí, a pršelo i zhruba uprostřed programu, což bylo nepříjemné pro návštěvníky i pro piloty. Kdyby bylo lepší počasí, byla by i vyšší návštěvnost. Hrubý odhad je, že tu bylo přes 1 500 platících. Návštěvnost je srovnatelná s předchozími lety.

Nedělní dvouhodinový program se tedy musel změnit.
Všechna plánovaná vystoupení nebylo možné uskutečnit. Někteří účinkující se sem kvůli počasí vůbec nedostali. Některá čísla nevyšla kvůli silnému větru. Například avizované vystoupení repliky sto let starého blériotu, který měl být naprostou raritou a českou premiérou, se nepodařilo zrealizovat. Letadlo je konstruováno do klidného počasí. Nevyšel ani paraglidingový závod kolem pylonu, neodstartoval balon ani vzducholoď.

Co naopak lidé viděli?
Jedním z největších lákadel byla ukázka strojů Armády ČR. Nad Henčovem létaly gripeny i vojenský vrtulník. Premiérově se tu představil švýcarský pilatus, který létá rychlostí šesti set kilometrů za hodinu. Byl tu k vidění moderní větroň s pomocným tryskovým motorem a mnoho dalšího. Myslím si, že laická i odborná veřejnost by mohla být celkem spokojena.

Jak to vypadalo v sobotu na sletu, kde padl rekord?
I průběh sletu byl ovlivněn špatným počasím, které se zhoršilo kolem poledne. Dostavilo se řádově 250 letadel. Avizovaný rekord se podařilo překonat. V určenou hodinu, tedy v jednu odpoledne, bylo agenturou Dobrý den sečteno 210 letadel na jednom místě na zemi. Původní rekord byl asi 180 strojů.

Nic mimořádného se během těch dvou dnů nestalo?
Nestalo. Letos se nám vyhnuly i zdravotní obtíže návštěvníků, které jsou časté, pokud je vedro.

Co plánujete dál?
Nad budoucností letiště, aeroklubu i HDL se nyní vznáší otazníky. Kraj s městem Jihlava plánují výstavbu zpevněné dráhy. Asi se bude stavět příští rok a velká akce jako HDL tak nepůjde uskutečnit. Po dostavbě bude vyhlášeno výběrové řízení na provozovatele a může se stát, že aeroklub, který letiště vybudoval a šedesát let se o něj staral, to nezíská. Je možné, že jubilejní 25. ročník HDL je ročníkem posledním.

Co byste řekl o 25 letech HDL?
Prvních deset patnáct ročníků bylo po všech stránkách jednodušších. Ceny za vystoupení nebyly tak vysoké. Měli jsme větší podporu od armády a sponzorů. Nebylo potřeba tolik povolení a administrativy kolem jednotlivých vystoupení. Povedlo se nám však to, že 25 ročníků leteckého dne nemá nikdo v celé republice. Ze začátku jsme patřili k největším leteckých dnům, stále ale patříme k těm lepším, Jihlava pro akce tohoto typu udělala hodně. Jsme ovšem hodně limitováni financemi, spoustu vystoupení si nemůžeme dovolit.

Jak se změnila návštěvnost?
Ze začátku se návštěvnost pohybovala mezi pěti až osmi tisíci lidí za den, teď se pohybujeme kolem tří tisíc za den. Zájem býval větší, bylo to pro lidi atraktivnější. Nebylo například tolik jiného vyžití a akcí. Nekonalo se také tolik leteckých dnů. Pamatuji roky, kdy byly jen tři letecké dny v celé republice. Nyní jich je kolem třiceti i více.

ZUZANA MUSILOVÁ