VYBERTE SI REGION

Odpadní sníh z Horáckého zimního stadionu poslouží ještě běžkařům

Jihlavsko – Na výchozí louku okruhu Vysoká u Jihlavy chtějí sportovci z organizace Lyžařské Jihlavsko navézt už příští úterý hromadu technického sněhu.

9.1.2016
SDÍLEJ:

Takto to vypadalo kolem Vysoké ještě začátkem tohoto týdne. Včera už byly podmínky špatné.Autor: lyzarskejihlavsko.cz

Ten vzniká jako odpad při úpravě ledové plochy na Horáckém zimním stadionu v Jihlavě. Pomůže jim vytvořit okruh, na kterém se budou moci lyžaři svézt, když je přírodního sněhu nedostatek. Vše bude ovšem záležet na tom, jaké bude v příštích dnech počasí.

Jeden ze členů Lyžařského Jihlavska Martin Kratochvíl uvedl, že první hromada byla navezena už v prosinci. Na ní otestovali technické řešení, vyzkoušeli, jak odolný je sníh v nepříznivých klimatických podmínkách. Úterní dva kontejnery chtějí zkusit rozhrnout. „Rádi bychom vytvořili zhruba sto až dvě stě metrů dlouhý okruh, na kterém bychom vytvořili stopu a mohli se na něm svézt například rodiče s dětmi," vysvětlil Kratochvíl.

Podle něj není v posledních letech příliš možností, kde by mohli například rodiče učit své děti lyžovat. Tento způsob by mohl být do budoucna řešením.

A jak technický sníh na stadionu vzniká? Jedním ze způsobů, jak sníh získat, je při rolbování ledové plochy. Ale mnohem větší zásoby takového sněhu získají na tratě při kompletní výměně ledu.

„Zhruba jednou týdně se na stadionu mění led. Celý led má za normálních okolností okolo tří až pěti centimetrů. Jenže tím, jak se po ledě jezdí, hraje se na něm hokej, tak se poškodí. Proto se vždy jednou za čas seřízne například na vrstvu jednoho centimetru a zbytek se dodělá nový. To, co odpadne, využijeme na tratě," popsal Kratochvíl, jakým způsobem získají technický sníh.

„Protože se do takto vyrobeného sněhu dávají různé přísady, tak lépe odolá vlivům počasí. Vydrží tedy déle než přírodní sníh," vysvětlil Kratochvíl. „Samozřejmě, že kdybychom ho rozhrnuli po trati třeba na deset až dvacet centimetrů, tak v případě teplejšího počasí dlouho nevydrží," dodal Kratochvíl.

„Úterní dva kontejnery zkusíme už rozhrnout, hned jakmile to bude vhodné, ale stále je to neznámá a vyzkoušená oblast a dobrý výsledek nemusí být jistý. Bez vyzkoušení to ovšem nezjistíme," dodal Kratochvíl. Sníh jim pomohou navézt Služby města Jihlavy.

Také ještě zvažují v případě dobrého vývoje počasí svoz odpadního sněhu ze dvou velkých jihlavských parkovišť.

Členové neziskové organizace Lyžařské Jihlavsko mají k dispozici vlastní pásovou čtyřkolku, kterou jsou schopni upravit nejen stopy, ale také rozhrnout technický sníh.

Na začátku tohoto týdne bylo možné částečně jezdit na přírodním sněhu v oblastech kolem Vysoké a Nového Hojkova. Ovšem současné teploty, které se přes den pohybují v plusových hodnotách, sníh z tratí berou. Aktuální informace o stavech tratí je na webu www. lyzarskejihlavsko.cz.

Autor: Jana Kodysová

9.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

První světová válka: 102 let od vypuknutí

Před 102 lety – 28. července 1914 – vypovědělo tehdejší Rakousko-Uhersko válku Srbsku. Zamýšlená lokální trestná výprava se rychle proměnila v celoevropský konflikt velmocenských bloků. Zahynuly při něm miliony lidí, byla zničena vyspělá evropská civilizace a všeobecné zhrubnutí a úpadek mravů otevřely cestu pozdějším levicovým i pravicovým diktaturám.

Lesníci úspěšně odchytávali kůrovce, nebezpečí ale trvá

Jihlavsko – Lesníci na Jihlavsku, ale i po celé Vysočině odvedli velký kus práce. Po loňském horkém a suchém létu byly totiž lesy Vysočiny pod obrovským tlakem kůrovců.

Depo ukrývá kolo, které jezdilo 
po kolejích za Rakouska-Uherska

Telč – Tento víkend začne na Telčsku akce Parní léto. Kromě historické parní lokomotivy, která zítra odpoledne projede podvakrát trasu z Kostelce do Telče 
a pozítří z Třeště do Telče, budou moci zájemci navštívit i Expozici historie železniční dopravy v Telči.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.