V Opatově, na samém západním okraji Jihlavska, začal spor o billboard, který ještě ani nestojí. Reklamní tabule má vyrůst vedle silnice z Jihlavy do Pelhřimova, pár desítek metrů před cedulí, která označuje konec okresu.

Místním vadí, že jim reklamní plocha o rozměrech pětkrát dva a půl metru zkomplikuje život a vezme dosavadní jistoty. Opatovští si nový billboard v tomto místě nepřejí. „Billboard by stál na polní cestě, kterou chceme v budoucnu přeměnit na silničku spojující Opatov s nedalekou Vyskytnou," řekl starosta Opatova Jaroslav Duba.

I kdyby zmíněnou silničku, díky níž by si děti výrazně zkrátily pěší cestu do školy v sousední Vyskytné, obec nevybudovala, budoucí stavba nadšení nevzbuzuje. Zmíněná polní cesta je současně jedinou přístupovou komunikací na pole místních zemědělců. „Billboard má stát na samém konci cesty, z níž se v tomto místě dá najíždět na silnici číslo 602. Zemědělcům by se pak cesta na pole výrazně prodloužila. Odhaduji, že ta objížďka může měřit dva až tři kilometry," poukázal na další dopad budoucí reklamní tabule Duba.

Reklamní plochu u silnice od Jihlavy na Pelhřimov zde plánuje postavit, a to na svém vlastním pozemku, pražský právník Jiří Voda, který ovšem pochází z Jihlavy. Právě svoji pražskou adresu považuje za klíčovou příčinu sporu, který kolem stavby billboardu vznikl. „Celá záležitost byla dosti emotivní, což bylo zjevně způsobeno zejména adresou trvalého pobytu, který mám hlášen v Praze," popsal ze svého pohledu jádro sporu Voda.

Podle něj se už situace začala uklidňovat. Hlavou proti zdi jít rozhodně nechce, svůj záměr hodlá s obcí i se zemědělci řešit, jak sám říká, konstruktivně. Ve středu se má sejít kvůli protichůdným pohledům na budoucí billboard s Romanem Bělochem, jednatelem zemědělské společnosti I. opatovská.

Právě tato společnost přístup na pole po staré polní cestě využívá nejvíce. „V pátek mi pan doktor Voda volal a  na středu jsme si smluvili schůzku," potvrdil Roman Běloch. Ani jemu se záměr s reklamním billboardem nezamlouvá, možných omezení se obává. Víc informací ale zatím nemá „Sejdeme se poprvé," doplnil.

Druhým zemědělcem, jehož by se stavba billboardu dotkla, je jeho jmenovec Pavel Běloch. Ten pro změnu vlastní jinou část zmíněné cesty. „Tady v Opatově jsme se domnívali, že zbývající část cesty patří Pozemkovému fondu. Zvažovali jsme její převod na obec," připomenul opatovský starosta Duba.

Skutečnost, že pozemek o rozloze jedenatřiceti metrů, na němž se důležitá část cesty nachází, patří Vodovi, Opatovské i zemědělce překvapila. Právník a investor ale jakákoliv podezření z nekalého obchodu odmítá. „Pozemek jsem nabyl zákonným a transparentním způsobem. Veškeré listiny k tomu jsou založeny v katastru nemovitostí a jsou veřejně přístupné," reagoval Voda.

I kdyby Voda, který chce prostřednictvím výstavby reklamního zařízení napomoci k vytvoření několika pracovních míst v Jihlavě, nakonec našel v Opatově pochopení pro svůj záměr, vyhráno mít ještě nemusí.

V rámci územního řízení se budou k umístění stavby vyjadřovat ještě nejrůznější orgány a instituce. Mezi nimi i policejní dopravní inženýři nebo správa komunikace. Její zástupci už dříve deklarovali, že je současným trendem omezit reklamní poutače u silnic na minimum.

Na druhé straně úředníci připouštějí, že zakazovat stavby na soukromých pozemcích není při chybějícím zákonu o zákazu reklamy jednoduché. „Pokud vlastník získá povolení na stavbu billboardu v ochranném pásmu komunikace, tak reklamní zařízení bude mít," poznamenal Miroslav Báňa, náměstek ředitele vysočinské Krajské správy a údržby silnic.