Systém placení čipovou kartou zavedl Dopravní podnik města Jihlavy asi před sedmi lety. Čipové karty podle ankety ČTK používají jako elektronickou peněženku cestující městské hromadné dopravy (MHD) i jinde na Vysočině. Nové Město na Moravě zavedlo jednodušší kartu, s níž lidé kromě paušálu v MHD hradí i poplatek za odpad a mohou využívat různé slevy v městských zařízeních.

V jihlavské městské dopravě slouží čipové karty od roku 2009. Odbavovací systém pořídil dopravní podnik za dvacet milionů korun, ale šestnáct milionů korun na něj dostal z evropského dotačního programu. Karty používají i lidé, kteří do Jihlavy dojíždějí do práce nebo do škol. „Pokud jezdí denně, tak je pro ně ta karta výhodná, protože tak je jízdné lacinější než papírové jízdenky," uvedl ředitel podniku Josef Vilím. Minulý rok zaplatil podnik za údržbu a opravy tohoto systému jeho dodavateli, firmě Mikroelektronika, 151 tisíc korun.

Čipové karty slouží k úhradě jízdného v MHD i v dalších větších vysočinských městech. Kupříkladu v Havlíčkově Brodě s 23 tisíci obyvateli systém funguje jedenáctým rokem, karty teď používá osm tisíc lidí. Jinde než v městských autobusech se touto kartou platit nedá. V Třebíči mohou lidé kromě MHD použít stejnou elektronickou peněženku i na příměstských autobusových linkách.

V ceně karty mají i odvoz popelnice

Desetitisícové Nové Město na Moravě na Žďársku používá jednodušší systém. „Máme klasickou elektronickou kartu, která není vybavena čipem, ale čárovým kódem," uvedl novoměstský starosta Michal Šmarda (ČSSD). Novoměstskou kartu radnice zavedla se spuštěním městské hromadné dopravy před dvěma lety. Náklady na zavedení karet podle starosty nepřevýšily šedesát tisíc korun. Systém používá pro identifikaci karty čtečky čárových kódů běžné v obchodech.

Základní cena Novoměstské karty je devět set korun na rok, levnější karty mají děti a senioři od 70 let. V ceně karty je kromě MHD i roční poplatek za odvážení popelnic, který činí 480 korun. Majitelé karty si navíc mohou nárokovat různé slevy v městských organizacích, kupříkladu o čtvrtinu levnější vstupenku do nových městských lázní.

„V tuhle chvíli je aktivních necelých sedm stovek karet. Ideální stav by byl, kdyby se to přiblížilo tisícovce," uvedl Šmarda. Pro radnici jsou podle něj karty výhodné mimo jiné v tom, že motivují lidi ke včasné platbě poplatků za odpad a díky slevovému systému i k většímu využívání služeb nabízených městskými organizacemi.