VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pro radu si nejčastěji chodí ženy. Občas stačí jedno sezení

Jihlava – První rok fungování oslavilo tento týden Krizové centrum Jihlava, které sídlí na Štefánikově náměstí.

13.1.2017
SDÍLEJ:

Krizové centrum Jihlava. Jeho zaměstnanci pomáhají lidem všech věkových kategorií, kteří se ocitli v krizové situaci, jež naléhavě ohrožuje život či významně snižuje jeho kvalitu. Foto: Deník/Jaroslav Loskot

Je to první a jediný poskytovatel krizové pomoci na Vysočině. Od počátku otevření tam pomoc našlo 164 klientů. Z šedesáti procent to byli Jihlavané, zbytek tvoří lidé z různých koutů Vysočiny. „Převážně k nám chodí ženy. O pomoc požádalo také devětadvacet dětí," doplnila terapeutka jihlavského krizového centra Šárka Laipoldová.

Ke krizi může vést celá řada faktorů: ztráta zdraví či blízkého člověka, rozvod, domácí násilí a mnoho dalších situací, které člověk vnímá nad své síly. Nejčastěji si sem lidé chodí pro rady týkající se partnerských vztahů, rozvodů a vztahových záležitostí v rodině. U dětí je největším problémem sebepoškozování. „Je to pestrá paleta problémů. Každý z nás prožíváme situace jinak. Když se člověk cítí v pasti, a neví si rady, jak ven, a vyčerpal všechny možnosti, tak přichází k nám," dodala Laipoldová.

Někomu stačí pouze jedna návštěva, během níž probere svůj krizový stav s pracovníky centra a vyventiluje tak své emoce. Častěji klient potřebuje tři až pět sezení. „Cílem není rada, ale chceme klienta mobilizovat, aby on sám u sebe našel sílu a problém začal řešit," poznamenala Laipoldová.

KATASTROFICKÝ SCÉNÁŘ

Hlavním nástrojem práce je tady rozhovor na základě techniky otevřených otázek. „Pokud je klient na počátku krize, tak s ním procházíme katastrofické scénáře, kterých se obává. Minimalizujeme dopady a důsledky a pomáháme mu tím obdobím přejít co nejméně bolestně," popsala techniku působení slova psycholožka Monika Kyršová.

Člověku v krizové situaci se tam pracovnice věnují ihned, což je velkou výhodou. Není třeba si předem objednávat termín, jako tomu je v ambulancích u psychologů, kde čekací doba může trvat i měsíce.
Klienti svůj problém mohou s pracovnicemi centra probrat telefonicky nebo přes email, ale mnohem lepší je osobní setkání. „Fungujeme ambulantně, což znamená, že za klienty nechodíme. Máme otevřeno od pondělí do pátku," dodala Laipoldová.

Odbornou pomoc bezplatně zajišťují tři pracovnice: vedoucí služby a zároveň sociální pracovnice, psycholožka a terapeutka.

ZUZANA RODOVÁ

Autor: Redakce

13.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Některé sjezdovky v kraji kvůli dešti přerušily provoz

Zelená hora.

Vysočina připomene architekta Santiniho

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Vysočinu zastupuje v Lahti pouze Polášek, Štursa se nominace vzdal

Lahti, Nové Město na Moravě – Česká nominace na světový šampionát v klasickém lyžování, které začná dnes, je známa.

Černé popelnice už nejsou tolik vytížené. Více se třídí

Jihlava – Objem nevytříděného komunálního odpadu končícího na skládce loni v přepočtu na jednoho obyvatele Jihlavy klesl o 21 kilogramů na 143 kilo.

Školáci si mohou zaplavat v bazénu

Jihlava – Včera začaly žákům a studentům týdenní jarní prázdniny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies