S blížící se letní turistickou sezonou zaznamenává Magistrát města Jihlavy vyšší zájem lidí o vyřizování cestovních dokladů. Ti, kteří se chtějí vyhnout frontám u přepážek, by proto neměli váhat a měli by si nový pas nebo i občanský průkaz začít vyřizovat co nejdříve. „Ideální doba je nyní, během dubna a května. Větší čekací lhůty mohou očekávat občané v pondělí a ve středu odpoledne, v ostatní dny se zatím fronty tvoří výjimečně. Pokud lidé nechají vyřizování cestovních pasů a občanských průkazů na poslední chvíli, tedy na červen a červenec, musí počítat s tím, že tu stráví delší dobu," řekla vedoucí správního oddělení jihlavského magistrátu Kateřina Škarková.

Počet klientů správního oddělení od začátku letošního roku výrazně narostl. Pro občanský průkaz nebo pas si tam přišlo o 1 500 lidí více než za stejné období v loňském roce. Výjimečný byl v tomto ohledu březen. Loni si totiž v tomto měsíci přišlo cestovní pas vyřídit přibližně 208 lidí, letos jich bylo 986. „Nárůst klientů je zřejmě způsoben tím, že vlastní cestovní doklad, a to cestovní pas nebo občanský průkaz, musí mít od loňského června i děti od miminkovského věku, takže sem chodí mnohem více rodičů se svými ratolestmi. Hodně lidí si také muselo vyměnit občanské průkazy, kterým končí platnost po deseti letech a které po roce 2000 nahrazovaly staré občanské průkazy typu knížka," vysvětlila Škarková.

Objednat se předem

Na navýšení počtu klientů se podepsalo také to, že stát loni zastavil vydávání občanských průkazů a pasů na matričních úřadech, například v Třešti a Polné, a povinnost převedl na jihlavský magistrát. Pro nové doklady si do krajské metropole Vysočiny teď jezdí asi 96 tisíc lidí oproti původním 50 tisícům.

Aby se magistrát s náporem klientů vypořádal, prodloužil od 2. dubna úřední hodiny. Přepážky cestovních dokladů a občanských průkazů jsou veřejnosti k dispozici každý pracovní den už od 7 hodin, v pondělí a středu do 17 hodin, v ostatní pracovní dny do 14 hodin. Prodloužená pracovní doba bude platit do září. „Prodloužení o hodinu denně pomáhá zvládnout vyšší počet klientů. Průměrně odbavíme pět lidí za hodinu, bývá to ale i více. Osvědčil se elektronický objednávkový systém, který využívá stále více lidí. Pokud se klienti objednají předem na konkrétní čas, předejdou dlouhému čekání," doplnila Škarková. Na vyhotovení dokladů je stanovená lhůta do 30 dnů.

ZUZANA MUSILOVÁ