„V celkovém pohledu se nám lehce protáhla objednací lhůta klientů. Došlo i ke změně ve skladbě problematik. Jsou dny, kdy jsou objednaní pouze dluhoví klienti,“ uvedl Křivánek s tím, že dluhy jsou jen jedním z mnoha témat, kterým se v poradně věnují.
I díky médiím se podle něj daří klienty informovat o tom, kam se mají se svými problémy obracet. „Z vlastní zkušenosti však vím, že jim jde však spíše o to, podat návrh, než zjišťovat informace, které přinesla novela insolvenčního zákona. Pokud bychom klientovi řekli, že nemohou podat návrh přes nás, pak by je zajímalo, kam mají jít,“ přiblížil ředitel poradny.
Ten radí lidem, kteří se zadluží, aby přišli co nejdříve. Nejlépe ještě předtím, než na dveře zaklepe exekutor. Když lidé přijdou pět minut po dvanácté, už je pak složité cokoli vymýšlet.
Když se ovšem klienti obrátí na poradnu, musí počítat s podrobným výslechem ohledně financí, včetně detailů za posledních pět let. „Veškerá zodpovědnost za správnost návrhu je přenesená na občanskou poradnu, které hrozí případné správní řízení, pokud nejsou informace úplné. Služby jsou zdarma, ale je nutné počítat s náklady za výpis z rejstříku, ověření plné moci a podobně,“ dodal Křivánek.
V Jihlavě mají z poslední doby velice složitý případ. Obrátil se na ně klient, který dluží 28 věřitelům. Samotný návrh na oddlužení vypracovávali v poradně asi 30 hodin plus konzultace a další administrativní úkony. I když ne vždy dokáží pomoci, věří, že v tomto případě uspějí.