Nejdiskutovanějším tématem návrhu územního plánu krajského města je trasa městského silničního okruhu v jižní části města v lokalitách od Skalky k vysílačce Na Slunci. Pokud se totiž zastupitelé na svém prosincovém jednání přikloní k rozvoji této lokality, z pohledu budoucí bytové zástavby to bude znamenat nutnost dobudovat plnohodnotné dopravní napojení směrem do centra. Celý jih města je totiž dosud odkázán pouze na Znojemský most u City Parku, který je už tak dost přetížený.

„Nabízí se doplnění okruhu v úseku Znojemská Žižkova ulice kolem ústředního hřbitova. Tam existují dvě varianty," přiblížil možná řešení Tomáš Lakomý, vedoucí jihlavského úřadu územního plánování.

Sporným bodem je vedení zhruba půlkilometrové trasy kolem hřbitova. V platném územním plánu vede původní východní varianta mezi hřbitovem a areálem vodáren VAS. Komunikace by vyústila na křižovatku ulic U Cvičiště a Žižkova.

Sepsali petici

„Narazili jsme však na odpor občanů, kteří zde bydlí na sídlišti, a také s touto variantou nesouhlasí Ministerstvo kultury. Z pohledu památkové péče bychom museli zasáhnout do hřbitovní zdi," vysvětlil Lakomý. Proti této variantě dokonce lidé sepsali petici, která má kolem pěti stovek podpisů.

Pro tuto variantu ale naopak hovoří fakt, že by trasa vedená tímto směrem odklonila většinu dopravy z místních komunikací přes sídliště U Hřbitova, tedy z ulic U Hřbitova, Telečská, Seifertova, Bratří Čapků, Filipa Bartáka a Wolkerova. „Bez této komunikace by dopravní intenzity na zmiňovaných ulicích stoupaly více než na dvojnásobek současných hodnot," vypočítal Zdeněk Dvořák z agendy dopravy úřadu územního plánování.

Druhá západní varianta počítá s vedením z druhé strany hřbitova přes Havaj a další napojení na Rantířovskou ulici. „Zde je nevýhodou větší vzdálenost od města, takže by tady byla dopravní intenzita na nižší úrovni," myslí si Zdeněk Dvořák. Nicméně je prý třeba chápat lidi, kteří v lokalitě U Hřbitova bydlí. Obě varianty tak mají své výhody a nevýhody. O výběru variant bude rozhodovat zastupitelstvo v prosinci.

Podkladem pro finální rozhodnutí budou stanoviska komisí a odborů Magistrátu města Jihlavy. „Na svém jednání ze dne 28. listopadu doporučila Rada města Jihlavy do územního plánu západní variantu městského okruhu kolem Ústředního hřbitova v Jihlavě a lokality Havaj," doplnil pro úplnost Lakomý.

Z hlediska nákladovosti jsou obě varianty srovnatelné, byť je ta kolem Havaje o něco delší. Varianta přes areál VAS je technicky složitější než přes Havaj. „Finance přesně nemáme spočítané," doplnil Lakomý.

Do tří let

Městský okruh je zanesený ve stávajících plánech, nyní tedy půjde o jeho další zpřesnění a prioritní rozvoj. Náklady na kompletní městský okruh jsou odhadovány ve výši osm set až devět set milionů korun. „I zde je ale možné hledat rezervy, protože je zde počítáno například i s osvětlením a chodníky, takže se dokážeme dostat níže," poznamenal Lakomý. V jižní části by proto obchvat mohl vycházet kolem čtyř set milionů korun. „Šlo by o půloblouk v jižním segmentu," dodal pro úplnost Dvořák. Jižní část městského okruhu by měřila zhruba pět kilometrů a čítala by čtyři mosty.

Město by rádo dalo projekt do budoucího Integrovaného plánu rozvoje území, kdy by pomocí tohoto nástroje sehnalo finance na realizaci. Reálně optimistická varianta se jeví podle Lakomého v horizontu tří let.

Zastupitelstvo města se sejde k jednání 16. prosince, kde bude varianty rozvoje projednávat. Výsledná verze územního plánu Jihlavy bude znovu na jaře předložena také veřejnosti. Kompletní územní plán by zastupitelé mohli schválit v létě příštího roku.