VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tajný jako becherovka salám Vysočina není

Hodice - V Hodicích vyrábí podle originální receptury z roku 1967. Využívají přírodní sušárny.

8.5.2013
SDÍLEJ:

Aby salámy nepodléhaly teplotním výkyvům, musí se namáčet ve speciální lázniFoto: Deník/Libor Plíhal

Ze stropů půdy hodické masny visí jeden salám vedle druhého. V plném stavu se do sušárny vejde sedmdesát tisíc štánglí. Stačilo by jen zatáhnout a plod několikadenní práce dělníků si utrhnout. Každého, kdo by si to chtěl zkusit, bude ovšem ředitel provozu Josef Borek odrazovat. Dobrý salám totiž potřebuje určitou dobu na to, aby dozrál do té nejlepší chuti.

V Hodicích ví, o čem mluví. Před více než 45 lety zde totiž vymysleli salám Vysočina, který zná prakticky každý. Podle původní receptury z roku 1967 ho zde vyrábí dodnes, čímž se jako jediní odlišují od konkurenčních masných závodů.

Hodickou Vysočinu nedělají originálním salámem pouze použité suroviny, ale hlavně způsob zpracování.

Deník se byl proto podívat přímo v provozu na to, jak se zde salám Vysočina vyrábí. „Naše Vysočina má vyšší podíl vybraného hovězího masa a plní se do klihovkového střeva, které je zpracováno z hovězí kůže," odhalil hlavní rozdíl v surovinovém složení ředitel provozu Josef Borek.

Poté, co salám narazí dělníci na narážkách, dají do klecí a uzenina projde standardní tepelnou úpravou, míří do unikátních sušáren v půdních prostorech, které se od třicátých let prakticky nezměnily. A právě v tom spočívá další unikátnost výroby. „Úprava probíhá na ryze přírodní bázi. Nezaměnitelná chuť vzniká zakuřováním z otevřeného ohně z bukových štěpků a dosušováním s pomocí větráků. To znamená, že využíváme čerstvý vzduch Vysočiny, který běžně dýcháme," přiblížil jedinečnost procesu při výrobě salámu Borek. Ve většině továren dnes totiž používají moderní sušárenské komory, kde se dá regulovat teplota, vlhkost a další parametry prostředí.

Štángle salámu visí v sušárně zhruba deset až čtrnáct dní, než mohou jít na pulty obchodů. Tak dlouho trvá jejich zrání. Jak ovšem v obchodě spotřebitel pozná, že kupuje originál Vysočinu 1967 z Hodic? „Oproti ostatním Vysočinám bude mít přirozenou mírně nahnědlou barvu. Určitě nebude červená, protože do ní nepřidáváme barviva. A dále by měla při rozkrojení držet mozaikovou strukturu s ohraničenými kousky masa a špeků," poradila spotřebitelům Mirka Kvíčalová, manažerka marketingu Krahulíku Masozávodu Krahulčí, pod který hodický závod spadá.

Salám Vysočina vznikl jako alternativa k maďarskému uheráku na objednávku tehdejších struktur. Z toho důvodu se také v 70. letech rozšířila i do dalších masných závodů. O tajnosti receptury proto ani nemůže být řeč. „Náš výrobní postup je specifický, ale že by receptura byla tajná, jako například na becherovku, tak to není," uzavřel téma s úsměvem Borek.

Autor: Jana Kodysová

8.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lukáš Krpálek.
9

Bronzový Krpálek: Snad to bude začátek další medailové sbírky

Ilustrační fotografie.

Opilý muž bil manželku. Policie ho vykázala z bytu

Polská malba a známky zaplní galerii

Jihlava – Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě připravila na poslední dubnový týden dvě nové výstavy. Jihlavané si budou moct prohlédnout nejenom současné polské obrazy ale i poštovní známky.

Potřetí jdou do aquparku zdarma

Jihlava – Jihlavský aquapark Vodní ráj si na květen pro návštěvníky připravil speciální slevovou akci dva plus jedna zdarma.

Na kontrolu znamének chodí stále mladší lidé

Jihlava – Pondělní akce ke Dni melanomu potvrdila, že prevence má smysl. Lékařka Zuzana Nevoralová prohlížela v ambulanci znaménka téměř stovce pacientů.

Policisté pátrají po sedmnáctiletém chlapci

Jihlavsko, Třebíčsko – Jihlavští kriminalisté pátrají po sedmnáctiletém Martinu Dreveňakovi z Brtnicka. Mladík měří 168 centimetrů, je hubený a má hnědé oči a hnědočerné vlasy. V místě trvalého bydliště, v obci nedaleko Brtnice, se dlouhodobě nezdržuje.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies