Sestavený z jen částečně modernizovaných vozů Českých drah, bez jídelního vozu i vozů lůžkových a lehátkových, příliš nepřipomínal vlak, v němž by se dalo příjemně strávit dvanáct hodin cesty, které potřeboval na cestu přes celé Polsko k vlnám Baltského moře.

Kvůli nákaze bez lůžek

„Lůžkové vozy zatím nemáme, protože je koronavirus,“ říká polský průvodčí vlaku, který začal k Baltu jezdit z Česka před několika týdny. „Ale můžete klidně obsadit celé kupé, nebude moc plno,“ dodává chlácholivě.

Dubrovník v Chorvatsku.
K omezení přistoupila další země. Chorvatsko zavede povinné roušky v obchodech

Roušku jsem nechal v tašce, nikdo ji po mně ostatně nasadit nechtěl, i když průvodčí ji měl a sem tam také nějaký cestující. V téměř prázdném vlaku jsem si vybral kupé vedle toho, kde se usadili průvodčí, hlavně proto, že být přes noc sám v prázdném vagonu by nebylo nic moc.

Nakonec to ale nebylo takové drama. Brzy za hranicí začali nastupovat první lidé. A v Katovicích mě dokonce rodinka se dvěma dětmi vyhodila z mnou obsazeného kupé, neb právě do něj měli místenky. Posunul jsem se o dveře dál, zavřel se zevnitř a zatáhl. A přestože hlavně od středopolské Lodže cestujících k moři přibylo, kupé jsem uhájil a kolem půlnoci dokonce spravedlivým spánkem usnul.

Před pátou ráno mě probudilo slunce, a když jsem otevřel okno, voněl už vzduch slaně, mořem. Přijížděli jsme do Gdaňsku, nádherné metropole polského Baltu, kde je ale pláží pomálu a jsou daleko z centra.

Krásy Gdaňsku:

Moře 19, vzduch 19

Vystoupil jsem proto až v Sopotech, původně německých přímořských lázních, které si dodnes uchovaly trochu pruské noblesy. A je tu také vidět spousta peněz, jež se sem investovaly poslední roky, také z fondů EU. Nové moderní nádraží, restaurované molo i budovy z přelomu století, květiny, lavičky, zeleň.

Mobilní navigace - Ilustrační foto
Rady na cesty: Navigace pomůžou, ale selský rozum nenahradí

Kolem páté ráno je na hlavní ulici města Monte Cassino docela živo. Teprve před chvílí zavřely místní bary a diskotéky a několik otevřených občerstvoven má slušnou tržbu. „Sopoty bdí v noci a ve dne spí,“ vysvětluje mladá blondýna elegantnímu Angličanovi.

K moři je to pět minut. Bílé molo, dlouhá čistá široká písečná pláž, slunce, lehce se vlnící moře. Pravda, teplota moře i vzduchu je 19 stupňů. Ale za dvanáct hodin cesty a tisíc korun za jízdenku to i tak stojí.