„S novou situací dětem nejlépe pomůže jistota pravidelných denních rituálů. V praxi to znamená, že nastavíme budík na určitou dobu, aby děti vstávaly, jako kdyby šly do školy. Ideální je, když si pak s nimi dáme ve vyvětrané místnosti krátkou rozcvičku. Následuje snídaně, čištění zubů, oblékání, stlaní postelí atp. Školáci pak mají pravidelnou on-line výuku, ale i mladší děti, pokud nedocházejí do mateřských škol, by měly mít pravidelný dopolední program, jehož součástí jsou edukační činnosti, čtení nebo malování. Zároveň je třeba vyčlenit čas na hraní, na pomoc s domácími pracemi. Za jeden z nejdůležitějších rituálů pro děti všeho věku pak považuji každodenní pravidelnou pohybovou aktivitu, klidně formou hry. V dodržování těchto pravidelných rituálů vidím způsob, jak se v dnešní vypjaté době vyhnout totální anarchii v domácnosti,“ říká Kristýna Přibylová.

Také Jitka Literová, hlavní manažerka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který stojí například za úspěšnými sportovními projekty Děti na startu, Sport-mánie nebo Česko se hýbe, je přesvědčená, že právě pohyb je to, co nyní může dětem  pomoci v boji s koronavirem. „Ještě jsem neviděla dítě, které by nechtělo vykonávat vůbec žádnou sportovní aktivitu, pokud se mu správně podá. Rodiče často dělají chybu v tom, že dítě nutí do nějakého sportu, který ho ale nebaví nebo mu nejde, a dojdou k závěru, že potomek „prostě není na sport“. Je pravda, že některé děti jsou více talentované než jiné. Ale jen z jednoho druhu sportu se to dá těžko posoudit, a i kdyby dítě talent nemělo, jde přece o něco jiného – naučit ho pravidelně se hýbat, aby si pohyb užívalo, a ne z něj vychovat mistra světa,“ míní Literová.

Tip na domácí tělocvičnu:

Opičí dráha a tunel ze židlí

1. Dejte židle k sobě a nechte je děti podlézat jako v tunelu. Mohou lézt tam i zpět, nebo pro cestu zpět zvolit „horní plošinu“ a přelézt židle po kolenou.

2. Udělejte ze židlí slalom – ten mohou děti probíhat nejrůznějšími způsoby – popředu, pozadu, po jedné noze…

3. Dejte židle tak, aby se dotýkaly vždy jedním rohem. Na každou židli umístěte plyšáka a z podlahy „udělejte“ řeku, kde plavou krokodýli. Plyšáky pak děti musí zachránit tak, že přelezou ze židle na židli tam a zpět a hodí je „do lodě“ nebo „na ostrov“ – což může být jakákoli bedna. Samozřejmě děti nesmí při záchranné akci spadnout do vody mezi krokodýly!

4. Umístěte židle dál od sebe – jednu děti vždy přelezou vleže a druhou podlezou.

5. Plyšáky také mohou děti přemisťovat ze židle na židli nohama – lehnou si na zem na záda mezi dvě židle, na jednu umístíme plyšáka, kterého musí uchopit nohama mezi šlapky a přemístit pohybem nohou za hlavu na druhou židli. Je to ohromná zábava, a přitom to pro děti není vůbec jednoduché – skvěle zapojují břišní svaly.

ZUZANA RYBÁŘOVÁ