„Socha bude vymodelovaná do tvaru několika na sobě postavených telefonních budek a umístí ji při vstupu z náměstí Republiky do městské památkové rezervace naproti moderní galerii umění GaP/ Galerie a Prostor. Aktuálně je socha ve výrobě a instalovat by se měla do konce roku,“ sdělila mluvčí.

Socha má i své odpůrce. Jako první se veřejně na sociální síti k plánované soše vyjádřili představitelé Okrašlovacího spolku ve Znojmě. „Vadí nám především absence včasné veřejné diskuse předem. Radnice, aby ukázala, že jedná demokraticky, v posledních deseti letech zveřejní nový záměr, ale vždy v okamžiku, kdy už bylo rozhodnuto. Naše případné připomínky jen bere na vědomí,“ uvedl místopředseda spolku a opoziční zastupitel Jiří Kacetl.

V případě sochy, která má mít podobu několika vzájemně prolnutých telefonních budek a kterou inicioval spolek Umění do Znojma, jde podle Kacetla o něco podobného. „Chyběl zde jasný návrh podoby sochy, o kterém se mělo včas předem a veřejně diskutovat,“ dodal Kacetl.

Spolek Umění do Znojma, který za projektem sochy stojí, zdůrazňuje, že konečná podoba díla je na světě teprve od 14. července.

Respektuje názory veřejnosti

„Shodou okolností mi Maxim finální návrh poslal v tentýž den, kdy neaktuální vizualizaci zveřejnili zástupci Okrašlovacího spolku. Samozřejmě jsme plánovali, že konečnou podobu zveřejníme, nic jsme tutlat nechtěli. To, že okrašlovák vypustil rozpracované dílo, vytrhl ho z kontextu, ba dokonce obalil svým negativním názorem, navíc bez vyjádření autora či našeho spolku, nebylo podle mého názoru fér a skutečně mě tento postup Jiřího Kacetla zklamal,“ konstatovala už v červenci umělecká vedoucí Galerie a Prostor Andrea Krejčí.

Šéfka galerie však respektuje názory veřejnosti. „Mám pochopení pro to, že se socha někomu nelíbí. Každý máme právo na svůj názor a vkus. Umění se ale bohužel nedá hodnotit líbí-nelíbí. A v žádném případě není možné se domnívat, že lidé mohou umělcům radit či diktovat jak má tvořit. Jakou má zvolit barvu, tvar, materiál či proporce. Z nekompetentnosti hodnotit umění se ve svých komentářích usvědčil i sám Okrašlovací spolek, když nazval umělecké dílo ‚kuriozitou‘ současného umění a odkázal ji někam k nádraží. To je skutečně velmi neuctivý a zároveň hloupý komentář. Pánové z okrašlováku tím jen dokázali, že ani jeden z nich není kompetentní a vzdělaný k tomu, aby mohl hodnotit umění. Na to jsou kunsthistorici, nikoli historici,“ řekla Krejčí.

A vyzývá k sebereflexi. „Stejně jako lékařům nebo architektům do jejich práce nemluvíme, nedělejme to ani umělcům. Osobně si pana Kacetla vážím jako historika. Je to jeden z nejchytřejších lidí ve Znojmě. Ale říkat umělci, jakou má použít barvu a podobně nelze,“ dodala Krejčí.