Vyjížďku začínáme v Mimoni na náměstí 1. máje, odkud se vydáme k Zámeckému mostu přes Ploučnici a dál ke koupališti, kde se napojíme na cyklostezku.

Po 2,5 km sjedeme na silnici a pokračujeme přes Srní Potok do Novin pod Ralskem. Tady u fotbalového hřiště odbočíme doprava a asi po kilometru přijedeme k oblíbené vodácké atrakci Průrva Ploučnice, přezdívá se jí také Čertova díra, Pekelný jícen nebo Hromová rána.

Panská skála
Lužické hory na kole: z Jiřetína k Panské skále a do České Lípy

Dál naše trasa vede do Stráže pod Ralskem, kde v Mimoňské ulici odbočíme doprava a napojíme se na cyklostezku Ploučnice. Po cestě míjíme vodní nádrž Stráž pod Ralskem,kdo si chce dopřát trochu adrenalinu, může tu vyzkoušet vodní lyžařský vlek.

Benefit pro předplatitele:
e-kniha Cyklodeník. Pouze při nákupu předplatného na 3 nebo 12 měsíců. www.denik.cz/predplatne

My ale pokračujeme do Hamru na Jezeře. Ani tady se nudit nebudete. Najdete tu lanový park v korunách stromů, kempy, koupaliště s tenisovými kurty, minigolfem, vodní skluzavky, půjčovnu lodí a šlapadel a zkusit si můžete třeba aquazorbing. Kdyby se vám zdála místní pláž povědomá, dodáme jen, že se tu natáčel film Dovolená s Andělem.

Naše cesta pokračuje po cyklostezce, kde na 15,8 km odbočíme vlevo a odtud se vydáme k turistickému rozcestníku Chrastenský vodopád. Přímo k vodopádu je pak třeba dojít pěšky. Kdo chce, může tu dnešní výlet zakončit a vrátit se stejnou cestou do Mimoně.

Hospitál Kuks
Z Hradce Králové do Kuksu po labském břehu

My ale pokračujeme od vodopádů směrem k Chrastné, dál po silnici přes Podvrší, Osečnou, Janův Důl až ke golfovému hřišti Ještěd. Odměnou nám bude návštěva kouzelného lesoparku Horka, který ocení zejména děti. A pozor, vstup do parku hlídá obr Máza.

V Hamru myslí i na psy

Jestli si rádi užíváte u vody, vyrazte k Hamerskému jezeru. Příjemné koupaliště, písečná i travnatá pláž, občerstvení a spousta atrakcí. Kromě koupání si tu můžete zahrát minigolf, beachvolejbal, půjčit si loďku nebo vyzkoušet vodní lyže.

Na své si přijdou i děti – třeba na obří vzduchové trampolíně. A myslí tu i na psy, část pláže je vyhrazena právě pro ně a jejich páníčky.

Vstup hlídá mocný tvor

Lesopark Horka v Podještědí potěší děti i dospělé. Vstup tu hlídá třicetimetrová socha obra Mázy, který pěkně chrápe, ale když mu děti zakřičí do ucha, odpoví jim. V lesoparku je i vyhlídková věž, naučné stezky, restaurace, amfiteátr, lanové centrum, dřevěné domky nebo hrad.