Od tohoto týdne je k vidění v prostorech jihlavské Oblastní galerie Vysočiny (OGV) v objektu v Komenského ulici výstava nazvaná Na koso. Studenti sochařského oboru, kteří tam předvádí svá umělecká díla, se nechali inspirovat motivem kosočtverce.

A jak vlastně námět na výstavu vznikl? Má s ním mimo jiné spojitost kancléřka Angela Merkelová, která ráda a často používá jedno gesto. Spojuje prsty na rukou takovým způsobem, že uprostřed vznikne prázdný prostor, dalo by se říci, že se v tomto gestu objevuje prachobyčejný kosočtverec. „Ruce uprostřed těla, prsty ve tvaru kosočtverce, to je jasný symbol svobodných zednářů, vysvětlují tento úkaz často odborníci. Merkelové toto gesto doporučili lidé, kteří vědí víc než běžní smrtelníci. Propojuje totiž energetické linie těla a navíc energii uzavře tak, že neuniká ven, ale naopak tělem nepřerušovaně cirkuluje,“ vysvětluje ústřední téma expozice, kosočtverec neboli Na koso, její kurátor Jan Ambrůz.

Gesto si prý pod drobnohled vzali i odborníci na řeč těla. Pokud špičky prstů ukazují před tělo, jedná se o agresivní gesto moci. „Prsty kancléřky ale míří k zemi, a to podle expertů vyjadřuje kancléřčinu touhu po sounáležitosti,“ pokračuje kurátor.

„O určitou interpretaci kosočtverce a nejen kosočtverečného držení rukou se na výstavě Na koso pokouší studenti Ateliéru sochařství II Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Nesouhlasí ovšem s domnělou interpretací gesta německé kancléřky Angely Merkelové, které má naznačovat kam údajně směřuje měna EU, a to i přesto, že ona slavná „entropa“ už tam dávno je,“ uzavírá Ambrůz.

Výstava mapuje současné tendence tvorby studentů sochařství. Mezi studenty, jejichž díla budou návštěvníci OGV moci spatřit, jsou Filip Hauser, Matěj Řízek, Veronika Přikrylová, Pavlína Komoňová a další. Výstava potrvá do 24. června.

ZUZANA KUDRNOVÁ