Právě jeho jméno totiž rezonuje jako hlavní téma podzimního šestého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu. „Jde o soubory, jež patří již po mnoho let k nejlepším interpretům Vivaldiho hudby: Ensemble Matheus, Accademia Bizantina, Gli Incogniti nebo Europa Galante s Fabiem Biondim. V českém debutu na festivalu vystoupí aktuálně i jeden z nejsledovanějších umělců klasické hudby, polský kontratenorista a breakdancer Jakub Józef Orliński,“ překvapil umělecký a výkonný ředitel festivalu Jiří Partyka.

Letošní koncerty rozezní v termínu od 2. do 16. října zámky v Lednici, ve Valticích, kostel Navštívení Panny Marie v břeclavské místní části Poštorná i salety Lednicko-valtického areálu, který letos oslaví pětadvacet let od zápisu na Seznam světového kulturního dědictví. Vůbec poprvé festival nabídne akce v Lichtenštejnském zahradním paláci ve Vídni nebo v nově zrekonstruovaném letohrádku Belveder ve Valticích.

Vivaldiho bohatý hudební odkaz představí umělci nejen v podobě instrumentálních koncertů, ale také hudby komorní, duchovní a v žánru opery. „Festival uvede také několik novodobých premiér, včetně pavijské verze Vivaldiho opery Farnace, dvanáct premiér českých, a řadu vivaldiovských objevů z posledních let. Například sonáty z Pisendelovy drážďanské sbírky,” přiblížil Partyka.

Vazba na české země

Kromě něj se na dramaturgii letošního festivalu podílel i muzikolog Eduardo García Salas. „Dramaturgie šestého ročníku promyšleně reflektuje žánrovou bohatost Vivaldiho hudebního odkazu s akcentem na jeho vazby na české země, zejména na Václava z Morzinu, Jana Josefa z Wrtby nebo Tomasse Vinciguerru, VI. hraběte z Collalta e San Salvatore. Právě z jeho collaltovské sbírky zazní čtyři koncerty v české premiéře v podání Fabia Biondiho a souboru Europa Galante,” představil Salas.

Podle italského houslisty a dirigenta Fabia Biondiho jde o silně virtuózní skladby, které již předznamenávají styl musique galante druhé třetiny osmnáctého století. „Nesou v sobě velkou dávku melancholie, jako by předvídaly nejen smrt samotného skladatele, ale rovněž zánik celé jedné hudební epochy. Vivaldi v nich uchoval obraz plnosti a komplexnosti svého hudebního jazyka. Na hony vzdáleny didaktickému charakteru mnoha jeho houslových koncertů, které psal pro své žákyně v Ospedale della Pietà v Benátkách, pojímají veškerou Vivaldiho znalost houslí. Dokonce bych řekl, že vyjadřují Vivaldiho osobní, velmi hluboký vztah k tomuto nástroji. Dokonalé, vyčerpávající, příkladné,” vyznává se ze svého vztahu k těmto koncertům Biondi.

Zahájení ve Vídni

V programu tradičně nechybí ani lichtenštejnská stopa v osobě Josefa Jana Adama z Lichtenštejna, na jehož dvoře působil Antonio Vivaldi kolem roku 1731 jako Maestro di cappella, jak dokládá titulní strana partitury opery Farnace. Právě její provedení má být jedním z vrcholů letošního festivalu. „Celou dramaturgií pak citlivým, neotřelým způsobem prochází reminiscence na Vivaldiho slavný cyklus Čtvero ročních dob, dedikovaný právě hraběti Václavovi z Morzinu, ať již v podobě citací, např. v opeře Farnace, nebo v podobě komorní verze Jara v úpravě Nicolase Chédevilla, kterou uvede český soubor Concerto Aventino,“ doplnil Partyka.

O neoficiální zahájení festivalu se postará mimořádný koncert 23. září v Lichtenštejnském zahradním paláci ve Vídni. Zazní zde díla Antonia Vivaldiho a Johanna Melchiora Pichlera v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 za řízení Václava Lukse. „V rámci koncertu si budou moci diváci prohlédnout jinak veřejnosti nepřístupné umělecké sbírky tohoto paláce, které zahrnují mimo jiné Rubensův cyklus Decius Mus nebo proslulý Zlatý kočár, ve kterém vjel kníže Josef Václav z Lichtenštejna 21. prosince 1738 slavnostně do Paříže jako nově jmenovaný císařský vyslanec ve Francii,“ navnadil umělecký ředitel festivalu s tím, že se koncert koná s podporou Nadace knížete z Lichtenštejna.

Vstupenky na jednotlivé koncerty jsou v prodeji již od 15. března. Koupit se dají online na webových stránkách festivalu www.lvhf.cz, telefonicky na čísle +420 774 710 621 či na emailu prodej@lvhf.cz.