Předchozí
1 z 8
Další

„Seznamte se, tohle je „náš“ vrtulník. Jmenuje se Kryštof 12, což je volací znak, který slouží k identifikaci jednotlivých skupin letecké záchranné služby v rámci České republiky. Provozovatelem záchranářského vrtulníku na Vysočině je rakouská společnost Heliair. Občas se objeví i vrtulníky z jiných krajů, kdy jde o výpomoc nebo o noční lety, které u nás v Jihlavě nelétáme. O vyslání vrtulníku rozhoduje operátor na tísňové lince 155. Mezi nejčastější indikace patří například vážné dopravní nehody nebo postižení, která vyžadují co nejrychlejší transport do specializovaných zdravotnických zařízení. Zda bude vrtulník k zásahu vyslán, závisí z velké části také na počasí.“

FOTO 1. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr

„Výbava vrtulníku letecké záchranné služby je totožná s výbavou sanitního vozu. Přesto je vrtulník nepostradatelný například u zásahů ve špatně dostupných terénech, kde by záchrana pozemní posádkou nebyla možná nebo by trvala příliš dlouho. Na spodní části vrtulníku najdeme takzvané cargo háky, pomocí kterých lze pracovat v podvěsu. V momentě, kdy jsem zavěšený na laně, komunikuji s pilotem pomocí vysílačky zabudované ve speciální helmě. Udávám mu metry a směr, kam potřebujeme letět, jsem takové jeho třetí oko.“ 

FOTO 2. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr

"V případě nepřízně počasí, například za silného větru nebo za snížené viditelnosti, kdy vrtulník nelétá, přechází letecká posádka do pozemního režimu, takzvaného rendez-vous systému (RV). Vozidlo RV je vybavené stejně jako velká sanitka, pouze není určeno pro transport pacienta. Potkává se s velkou sanitou na místě zásahu. Lékař z RV zhodnotí zdravotní stav pacienta a v případě potřeby s ním odjíždí do nemocnice. Pokud jet nemusí, je ihned k dispozici pro další případy.“

FOTO 3. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr

„Všechna naše velká zásahová vozidla jsou identická, stejně tak i jejich výbava a uspořádání pomůcek a materiálu. Velkým přínosem pro nás byla například modernizace IT technologií, konkrétně pořízení nových toughbooků. Tyto chytré tablety slouží nejen k záznamu zdravotnické dokumentace pacienta, ale také k navigaci posádek na místo události. Přesná lokalizace postiženého je totiž pro naši práci naprosto stěžejní.“

FOTO 4. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr

„Záchranářská auta jsou vybavena zdravotnickým materiálem, přístroji, pomůckami a léky, které jsou srovnatelné s vybavením jednotky intenzivní péče. Dá se tedy říci, že sanitka je vlastně taková nemocnice na kolech. Na každý den máme přesně určený harmonogram, při kterém veškerou výbavu pečlivě kontrolujeme.“

FOTO 5. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr

„Každý ze sanitních vozů je primárně určen k transportu jednoho ležícího pacienta. Pokud je předpoklad více zraněných osob, například při dopravní nehodě, rozhoduje operátor na lince 155, kolik posádek a v jakém složení na místo události vyšle. Pokud by si to situace vyžádala, může další výjezdovou skupinu poslat dodatečně.“

FOTO 6. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr

„V momentě, kdy operátor tísňové linky vyhodnotí situaci, vysílá na místo události konkrétní posádku. Na základně se rozezní siréna a na světelných panelech, kterým říkáme žužu, se rozbliká typ posádky, která za pacientem vyjíždí. Může to být sanitka s lékařem, posádka tvořená záchranáři, lékař v systému rendez-vous nebo vrtulník letecké záchranné služby. Každý člen posádky má u sebe zároveň i pager, který mu zvukovým signálem oznamuje výjezd.“

FOTO 7. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr

„Práce záchranáře mě baví a neskutečně naplňuje. Když zrovna nejsem v sanitce, tak svůj volný čas nejraději trávím doma se svou rodinou. S manželkou žijeme ve Větrném Jeníkově, kde vychováváme naše děti, roční holčičku a pětiletého syna. Rád si občas zasportuji, jdu se projet na kole nebo něco kutím okolo našeho rodinného domu, který jsme si postavili. Jsem zkrátka takový akční typ, výběr povolání mluví za vše.“

FOTO 8. Foto: Deník/Zdroj: Deník / Martin Singr