Ono to ale platí i ve skutečnosti, o čemž jsem měl několikrát možnost se sám a na vlastní kůži přesvědčit. A se mnou všichni, kteří se, a to alespoň jednou, vypravili na nějaký pěkný a přitom ještě výživně hromadný veletržní, výstavní či prodejní podnik.

My v Havlíčkově Brodě, stejně jako vy z měst a obcí Brodu blízkých, i těch vzdálenějších, se právě na jeden takový zase chystáme. Po roce se na Ostrov vrací návštěvnicky veleúspěšná Zahrada. Ano, právě tento zahradnický veletrh, který se stal přímo učebnicovým příkladem tlačenice, opomenu–li, a to cíleně, podobnou havlíčkobrodskou tlačenici veletržně knižní.

Ano, je to právě tento zahradnický veletrh, který kromě pestré nabídky zboží a bohatého doprovodného programu nabízí i nespočet kontaktů. A to doslova a do písmene. Tělesnou masáž tam návštěvník podstupuje ze všech stran. A kdyby jen tělesnou! Bohatě se mu dostane i masáže taškové, krabicové, balíkové, růžově pichlavé, popřípadě větvově stromkové a já nevím, jaké ještě. Škála vyjmenovaných masáží je samozřejmě vadou na kráse, kterou si pořadatelé vyhlášené prodejní výstavy uvědomují. Těžko ji však odstraní. Parametry a dispozice kulturního domu a jeho areálu sami nezmění. A regulovat nějakým způsobem počty přicházejících a pohybujících se lidí v prostorách Ostrova by sice bylo technicky možné, nicméně velmi nevítané a nepopulárně omezující.

Možná je na čase, aby se vlastník kulturního domu detailně zamyslel nad tím, jak havlíčkobrodský Ostrov šikovně změnit. Rozšířit, popřípadě navýšit o nějaké to patro. Protože tlačenice, bez ohledu na počet lidí, kteří se v ní vyznají, už pěkným akcím na Ostrově jednoznačně škodí.