Právě Češi prý v poslední době začali zneužívat nákup na splátky a internet je samozřejmě jejich domovem. Právě ti nejzdatnější (většinou internetoví) nákupčí využívají díru v zákoně o spotřebitelském úvěru, jehož novela dovoluje vrátit do čtrnácti dnů půjčku na zboží bez udání důvodu. Čili i samotné zboží, a to znamená, že si v e-shopu vyberete třeba autonavigaci nebo fotoaparát a po dovolené ji vrátíte. To spotřebitelský zákon dosud dovoloval pouze u zboží zakoupeného za plnou cenu, úvěry rušit nešlo. A nyní? Nyní nakupují a vracejí už i ti, kteří na zboží ve skutečnosti ani nemají peníze. Což takhle koupit si na kus prázdnin porsche?

Ale proč o tom píši. Řádky výše zmiňují celkem nepříjemný nešvar a v situaci, kdy se většina „půjčovaného“ artiklu prodává se ziskem pěti procent, jde také o vážný obchodní problém. Nicméně ne vždycky je na internetu a vůbec ve styku prodavač-zákazník v nevýhodě ten první. Zná to spousta lidí - hlavně e–shopu prostě někdy vyloženě věnujete své peníze a víte, že s tím nemůžete nic dělat, ačkoliv jste přesvědčeni o své nevině a o nároku na své finance. Já jsem si na jaře koupil nové běžecké boty. Velikost i tvar mi seděl, byly skvělé. Bohužel, po týdnu se mi objevily na nohách puchýře, nohy evidentně boty nepřijaly. A pak jsem udělal osudovou chybu. Dal jsem jim ještě šanci. Šanci ve víře, že si nohy na podrážku nakonec zvyknou. Nezvykly a po měsíci jsem napsal stížnost, na kterou přišla následující odpověď: „Je mi líto, že vám boty nesedly a způsobily vám problémy. Boty můžete reklamovat, pokud se na nich projeví nějaká vada materiálu, což zřejmě není váš případ, anebo je vrátit do 14 dnů od zakoupení v nepoužívaném stavu, což opět není váš případ. S pozdravem, René… Tak jsem také s pozdravem. Mám běžecké boty, ve kterých nesmím běhat. Myslím, že bych si teď mohl koupit něco na splátky.