Když se zvedal, crčely mu ze zadku čůrky krve. Ale to nebyl exces z filmu nebo z morbidní reality show, Hoogerland je jednou z výrazných postav Tour de France - normálního nenormálního sportovního klání. Závodu, ve kterém jeho účastníci vždycky něco riskují. Buď zdraví, to když mají bez zranění a kolapsu za jednadvacet dnů objet 3 471 kilometrů, anebo čest, to když se na tu obludné vypětí vybaví práškem nebo krví z pytlíku.Současný moderní sport je tvrdý, ale máloco se vyrovná právě Tour de France. Tam se totiž k nezměrnému utrpení organismu přidává i nebezpečí. Jistě, na kole se padalo vždycky, ale těch letošních pádů, kdy Vinokurovovi visí stehno jen na kůži, už je na Tour zkrátka příliš. A do toho excesy s doprovodnými vozidly, kdy řidič, než aby narazil do stromu, strhne instinktivně volant doprostřed silnice, kde se závodí…

Co je příčinou těchto problémů? Příliš úzké silnice, kudy se peloton táhne? Anebo prostě to, že Tour už vypadá jako závod aut? Když si uvědomíte, že každý tým může mít na trati pouze dva vozy, tak to tak nevypadá, ale přemýšlejte dál. Ono to naskakuje. Auta rozhodčích, ředitele závodu, lékařský doprovod, mechanický vůz TDF, a hlavně kameramani a fotografové… Kdysi platilo, že si závodník musel na trati všechno spravit sám, a když se hodinu zpozdil, dojel prostě za normálního provozu. A diváci nesledovali záběry z vrtulníků, ani z motorek a aut, byli u trati. Dnes je ovšem všechno jinak. Koncepce závodu velí, aby cyklisté v podstatě jenom vyplňovali mezery mezi oplechovanými monstry, protože celý peloton musí držet kompaktnost. Co tedy s Tour? Zkrátit ji, aby závodníci nebyli tolik odkázáni na doprovod? Nesmysl, Tour je francouzským pokladem právě pro svou tvrdost. Tak zrušit pelotony a posílat jezdce na trať intervalově? Hloupost, klesla by atraktivita televizního přenosu. Tak zrušit nebo omezit servis? Která firma si ale vezme na svědomí, že kvůli její nevyměněné galusce nedojede lídr závodu do cíle? Ne, Tour de France se změnit nemůže. Možná se vyrovnala s dopingem, ale s podivným obrázkem cyklistů proplétajících se mezi auty nikoliv. Na Tour budou závodníci dál padat, brečet a tlachat s posádkami kombíků, od nichž se v krajních případech nechají přejet.