Zástupci ANO nakonec zabodovali také na Vysočině, byť šli do volebního souboje jen ve dvou desítkách měst.

Vysočina přitom názorně ukazuje, že ANO je projektem pro nespokojené městské voliče. Velmi dobře funguje ve městech, kde se obyvatelé počítají na stovky tisíc, už o něco hůř, tam, kde jsou jich desítky tisíc a jen s výhradami v místě s tisícovkami obyvatel.

Jde prostě o to, že pokud voliči mají šanci kandidáty skutečně znát, jen menšina z nich se nechá nachytat na tváře z celostátní politiky. Jihlavský volič, který dal hnutí ANO hlas v parlamentních a evropských volbách, naopak vidí v nabídce ANO ulehčení své nelehké volby a stranu podpoří i v boji o radnici.

V malých městech však jde už o to, koho ANO dokáže nabídnout. Proto uspělo v Humpolci, kde nabídlo nové a přitom obecně známé tváře. Naopak nevyšel pokus v Přibyslavi, kde lídrem byl starosta, o němž si mnozí mysleli, že už na radnici sedí prostě velmi dlouho.

První projekt s tváří i penězi

To, že ANO uspělo už ve třetích volbách za sebou, je v tuzemsku důležitým signálem. Jednou či dvakrát už dokázalo zabodovat několik politických projektů, ale všem nakonec došel dech.

ANO má však na rozdíl od svých předchůdců vše, co nový politických projekt k úspěchu potřebuje známou tvář a dostatečné finanční zabezpečení.

Jako první se pokusil ze znechucení politikou těžit tehdejší ředitel televize Nova Vladimír Železný. Jeho hnutí Nezávislí bodovalo v prvních evropských volbách a po nich mělo být černým koněm krajských voleb v roce 2004. Na Vysočině za něj tehdy kandidoval například hokejový trenér Jiří Holík. U voličů však toto uskupení totálně propadlo. Železného tvář byla sice úžasným kapitálem, ale Železný jako opatrný člověk do něj nechtěl dávat své peníze a cizí sehnat nedokázal.

Podobně neúspěšně nakonec skončil další pokus nesoucí v sobě slovo nezávislý. Hnutí SNK a později SNK-ED se dokázalo dostat do Evropského parlamentu, Senátu i do několika krajských zastupitelstev, ale pohořelo při volbách parlamentních. I přes velmi slibné předvolební průzkumy se nakonec ukázalo, že mu schází silné tvář přitahující voliče i peníze na razantní kampaň.

Zatím posledním pokusem o nepolitickou politiku byly Věci veřejné Víta Bárty. Tomuto projektu peníze při jeho startu nescházely, ale ukázalo se, že si za ně nedokáže koupit silnou tvář pro voliče. A když se pak někteří lidé pokusili využít neočekávaný volební úspěch ve vlastní prospěch, narazilo hnutí na podobné znechucení voličů, které jej vyneslo nahoru.

Kdy přijde čas na dividendu?

Babišovo ANO má nyní dva roky na to, aby ukázalo, že politiku umí dělat i na jiné úrovní než parlamentní. Na podzim 2016 nás totiž čekají volby krajské a v nich může ANO dobýt poslední zatím neobsazené území.

Současně však musí tvůrce tohoto projektu a jeho pomocnicí v parlamentu i na radnicích odolat pokušení vybrat si dividendu v podobě zisku z nově obsazených funkcí.

V byznysu by na ni za úspěch určitě nárok měli, ale politika má úplně jiná pravidla.