„Šlo o řeznou ránu na ruce a zhmoždění hrudníku,“ informoval ředitel vysočinské krajské záchranné služby Lukáš Kettner.

Trosky nákladních aut úplně zablokovaly dálniční tepnu na dlouhých šest hodin. Z kamionu se vysypal různorodý náklad. Byly tam i barvy a ty se vylily na silnici. V místě se kvůli tomu vytvořily mnohakilometrové kolony. K nehodě došlo hodinu po půlnoci. Příčina neštěstí je zatím v šetření policie.

Spekuluje se ale o tom, že šestatřicetiletého českého řidiče přepadl u Jihlavy mikrospánek. Nad několikatunovým kolosem kvůli tomu ztratil kontrolu a na mokré silnici prorazil středová svodidla. V protisměru se pak střetl s kamionem ze Slovenska, který jel ze směru od Brna.

Provoz na Brno se podařilo záchranářům obnovit až v půl šesté ráno. O pár hodin později byl jedním pruhem průjezdný směr na Prahu a v půl desáté dopoledne už bylo místo nehody po odklizení následků plně sjízdné v obou směrech.

Kamion, který nehodu zavinil, nyní zkoumá policejní znalec. „Zatím se nedá vyloučit ani technická závada či náhlá zdravotní příhoda,“ podotkl operační důstojník z dálničního oddělení policie ve Velkém Beranově u Jihlavy.

Na místo přijel v noci i vyšetřovatel z kriminální služby v Jihlavě, ale poté, co zjistil, že pravděpodobný viník nehody je mrtvý, vyšetřování přenechal dálničnímu oddělení. Kvůli odklonění dopravy z dálnice pak byly problémy i na objízdných trasách.

Pouhý kilometr od nové značky

Nehoda se stala pouhý kilometr před místem, kde ze směru od Brna platí od tohoto týdne na 112. kilometru nová značka, která řidičům přikazuje, že musí mít na následujících dvaadvaceti kilometrech zimní pneumatiky, a to za každého počasí. Naopak ve směru od Prahy její platnost na 112. kilometru končí. Policisté ale zatím žádné kontroly na dodržování této značky nedělali. „Dosud k tomu nebyl důvod, protože bylo pěkné počasí,“ řekl operační důstojník ve Velkém Beranově. V místě se zatím nestala od platnosti značky žádná dopravní nehoda. Podle policistů je to ale otázka prvního sněhu.

Ministerstvo dopravy úsek mezi Humpolcem a Jihlavou vyhodnotilo jako nejnebezpečnější z celé dálnice D1. V úseku dochází často k nehodám, které mají na svědomí řidiči kamionů. Kromě jiného má dálnice v této části nejvyšší nadmořskou výšku a kvůli tomu je i nevyzpytatelná z hlediska počasí. V každém případě v místě, kde včera kamiony havarovaly, mít zimní gumy nemusely.