U vesničky Pulkov, která je mimo veškeré frekventované trasy, bylo včera mimořádně rušno. Místní lidé, linkové autobusy i pošťačky měli co dělat, aby projeli. Všude byla zaparkovaná vojenská auta. Ve čtvrtek navečer totiž pár set metrů od posledního domu spadlo do lesa armádní letadlo L-39 Albatros z domovské vojenské letecké základny u Náměště. Oba piloti se stihli katapultovat, z nehody vyvázli bez zranění. V pátek se na místo vypravil vojenský vyšetřovatel leteckých havárií. Rovněž přijela těžká technika, která okolo poledne začala zdevastovaný stroj nakládat, odpoledne jej převezla do hangáru na základnu k Náměšti. Zde nějaký čas pobude, a pak ho vojáci převezou k expertízám do Prahy. „Po dobu vyšetřování příčin neštěstí přerušily stroje typu L-39 Albatros výcvik,“ informovala mluvčí letecké základny Sedlec – Vícenice u Náměště Štěpánka Skřipská.

Dopad z malé výšky

Podle toho, jak místo havárie vypadá, musel letoun dopadnout z velmi malé výšky při minimální rychlosti. Tomu odpovídají svědectví lidí z nedalekých Biskupic. Podle nich stroj letěl potichu, bez motorů a opravdu velmi nízko nad vsí směrem k místní části Pulkov. Pak se letoun naklonil, ozvaly se rány a rychle po sobě i záblesky. Na obloze se pak objevili oba piloti na oranžových padácích.

Albatros ulomil jen několik vrcholků stromů a dosedl na mýtinku v lese několik desítek metrů od silnice, drátů vysokého napětí a asi dvě sta metrů od Pulkova.

Podle zaměstnance letiště, který si přál zůstat v anonymitě, měl stroj při katapultáži výšku asi jen 300 metrů. Poté, co mu při manévru ve výšce několika kilometrů vysadily motory, ještě nějakou dobu plachtil oblohou. Ani po opakované snaze se pilotům motory nepodařilo nahodit. A tak se připravili na nouzové řešení. Klouzali vzduchem, navedli stroj nad neobydlenou zónu a jeden po druhém se katapultovali. Letoun měl rok výroby 1982, motory pak 1986. Právě měl za sebou kompletní revizi, tři měsíce na něm mechanici pracovali. Oba letci jsou piloti 1. třídy, tedy velmi zkušení. Otázkou zůstává, kolik paliva zůstalo v nádržích, že se letoun při dopadu nevzňal.

„Mohu zatím říct, že se nejednalo o chybu pilotů, ale technickou závadu, konkrétně selhání motorů,“ konstatoval velitel sedlecké základny Libor Štefánik. Zdevastovaný letoun ležel v lese „čumákem“ směrem k Biskupicím, tedy tam, odkud přiletěl.

„Piloti, když se katapultují, vyletí rychlostí 80 metrů za sekundu. Před tím odletí kryty kokpitu. V tu chvíli samozřejmě letadlo dostává úplně jiné vlastnosti, jde do turbulence. Je neovladatelné,“ popsal včera Václav Vlček, syn legendárního konstruktéra L-39 Jana Vlčka. Letadlo zná detailně, protože pracuje jako servisní technik Albatrosů zejména v zámoří. Podzvukových letadel se v Aeru Vodochody vyrobilo na 2800, stala se velmi oblíbenými po celém světě.

V USA je vlastní řada soukromníků a Vlček se jim o ně pravidelně stará. „Samozřejmě o té nehodě vím, sleduji to ve zpravodajstvích, nyní jsem v Chicagu, kde právě dělám pravidelnou údržbu letounu L-39. Jde o velmi spolehlivé stroje, mechanici musejí zapátrat v paměti, co a jak bylo před nehodou. Ale v žádném případě nechci být konkrétnější, protože jsem ten motor neviděl,“ pouze podotkl.

Podle jeho slov pilot, kterému odejdou motory v nízké výšce při manévru, nemá šanci na záchranu. Ve vysoké výšce ale normálně dojde k plachtění, klesavost je určena poměrem 1:8 v ideálních podmínkách. To znamená, že z výšky jednoho kilometru doklouže osm kilometrů. Armáda České republiky má deset Albatrosů na letecké základně u Náměště nad Oslavou a další stroje jsou v Pardubicích.