Pracov- ník železnice, který ve stře- du skončil v nemocnici v Hradci Králové po střetu s podvalníkem na železniční trati v Golčově Jeníkově na Havlíčkobrodsku, je mimo ohrožení života. Třiapadesátiletý zraněný muž byl do nemocnice převezen se středně těžkými zraněními. V současné době je mimo ohrožení života.

„Na to, že byl dotyčný muž sražen vagonem, tak měl obrovské štěstí, protože nakonec z hrozivě vypadající nehody vyvázl pouze s pohmožděninami, a má zlomenou ruku. Pacient je stabilizovaný, mimo ohrožení života a při vědomí. Nyní leží na standardním oddělení," informoval mluvčí nemocnice v Hradci Králové Zdeněk Tušl.

Bohužel jeho čtyřiapadesátiletý kolega takové štěstí neměl. Srážku s vagonem nepřežil. Přesnou příčinu smrti musí určit soudní pitva.

Svědectví přeživšího pracovníka bude pro policis- ty klíčové při objasňování okolností železničního neštěstí.

Nehoda se stala kolem půl desáté ve středu dopoledne na trati mezi Golčovým Jeníkovým hlavní nádraží a stanicí Vlkaneč.

Muži, kteří byli zkušenými zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pracovali na koleji, která nebyla kvůli výluce na trati v provozu. Speciálním přístrojem (de-tektoskopem) zjišťovali stav kolejí. Blížící se podvalník, na který o několik kilometrů dál najatá firma ukládala staré koleje, muži zřejmě vůbec neslyšeli.

Vůz se řítil přes několik přejezdů

Podvalník se podle informací vyšetřovatelů zatím z nejasných příčin samovolně rozjel už od Vlkanče. Vůz tak nekontrolovatelně ujel asi osm kilometrů. Po cestě se řítil přes několik nezajištěných přejezdů. Informaci včera Deníku potvrdil mluvčí Drážní inspekce (DI).

„Novou informací je, že náklad projel přes čtyři otevřené železniční přejezdy, nebo spíše přejezdy bez zapnuté signalizace, tedy uživatelé pozemní komunikace nebyli informováni o jízdě vlaku, a teo-reticky mohlo dojít k nehodě. Proč se podvalník rozjel je zatím v šetření," uvedl Martin Drápal z DI.

Podobné události jsou po-dle mluvčího zcela výjimečné a ročně se počítají v jednotkách případů. Naštěstí du-chapřítomně zareagovala obsluha trati.

„Náš pracovník v Golčově Jeníkově měl v tu chvíli na reakci asi minutu. Zachoval se jak nejlépe mohl, protože ihned použil takzvaný generální stop, čímž zastavil provoz na celém uzlu. Nehrozi- lo tak, že by se podvalník mohl srazit například s osobním vlakem," vysvětlil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Na výměně kolejových pásů na trati u Golčova Jeníkova pracovala najatá firma OHL ŽS. Jejím pracovníkům měl podle informací Deníku podvalník ujet.

„Vzhledem k probíhajícímu vyšetřování dané události nebude naše společnost poskytovat žádné tiskové vyjádření," uvedla včera Taťjana Pelíšková, vedoucí PR společnosti OHL ŽS a.s.

Dlouhodobě plánovaná výluka u Golčova Jeníkova by měla skončit 25. října. Jde o první etapu oprav.

Krátkodobější výluka je naplánovaná ještě na prosinec. Skončit by měla 19. prosince.