Nejvíc opravovaných úseků má v působnosti odtahová služba Pretol se sídlem v Humpolci. „Od dubna jsme zasahovali u necelých dvou desítek nehod, ale byly to pouze lehké havárie, které dopravu na úsecích Loket Hořice (exit 66 až 75) a Větrný Jeníkov Jihlava (exit 104 až 112) nezastavily," řekl dispečer Milan Adamec. Zásahová vozidla jsou připravena na čerpacích stanicích na 72. a 112. kilometru.

„Máme posílenou službu určenou na odtahy plus pomocný personál, zavedli jsme i nepřetržité pohotovostní služby," uvedl Adamec. Pouze pro zásahy v opravovaných úsecích jsou vyčleněna i dvě vyprošťovací vozidla s hydraulickou rukou.

Pro případ vážnější dopravní nehody jsou pohotovostní posádky teoreticky připraveny. „Máme projeté všechny možné objížďky, lesní a polní cesty, máme zmapované výjezdy ze staveniště, jsme v kontaktu se stavbyvedoucími," řekl Adamec. Pokud v opravovaném úseku havarují osobní auta, vyprošťovací technika podle něj k místu nehody přijede po opravované polovině dálnice a vozidla vytáhne pomocí hydraulické ruky.

Jestliže by se například převrátil kamion, bude podle Adamce nutné řešit situaci individuálně podle charakteru nehody a místa události. „Do některých úseků bychom zřejmě museli nacouvat, doprava by musela být odkloněna na objízdnou trasu, vozovka by se musela vyklidit a havarovaná vozidla poté vyprostit," dodal Adamec.

Stále připraveni

Dálnice se opravuje také mezi Šternovem a Psáři (exti 41 až 49) na Benešovsku. „O čtyři jsme zvýšili počet pracovníků k držení pohotovosti. Zásahové vozidlo s hydraulickou rukou a pojízdná dílna jsou přímo na nájezdu na 41. kilometru, v pohotovosti je neustále připraveno speciální vozidlo na odtah kamionů," řekl dispečer společnosti Auto Pražák Divišov.

Na dálničním úseku Lhotka Velká Bíteš (exit 153 až 162) se počet nehod podle Michala Polanského z odtahové společnosti Jerex se sídlem v Ostrovačicích díky omezené rychlosti snížil. „Řidiči se chovají disciplinovaně, zásahů určitě nepřibylo," řekl Polanský. Zásahové auto je připraveno přímo v rekonstruovaném úseku nebo na čerpací stanici Devět křížů, aby zásah byl co nejrychlejší.

Společnost posílila pohotovost o dva pracovníky, pokud by se stala vážná nehoda na více místech. „Jinak se modernizace na organizaci naší práce neprojevila. Zatím nenastala situace, kterou by bylo třeba nějak radikálně řešit," dodal Polanský. V posledně zmíněném úseku dálnice se zatím dělají přípravné práce na středovém pásu. Začátkem července by se měla začít montovat mobilní betonová svodidla, v průběhu měsíce by pak doprava stejně jako v dalších opravovaných úsecích měla být svedena na jednu polovinu dálnice.