„Ve spolupráci s policií chceme do křižovatky umístit kruh o průměru šest metrů, vystřižený z plachty, abychom my i policie zjistili, jestli kolem něj auta projedou, hlavně ta nákladní,“ řekl Deníku Jiří Vybíhal z Jipocaru.

Logistické centrum firmy je v těsné blízkosti extrémně nebezpečné křižovatky, kde se v úterý stala další vážná nehoda. Při střetu dvou osobních aut bylo lehce zraněno šest lidí. Všichni včetně dvou dětí skončili v nemocnici na pozorování.

Vejde se kruhák do křižovatky?

Zástupci firmy a policie by se měli sejít příští pátek, aby se dohodli, kdy pokus s kruhovým objezdem uskuteční. Podle informací Deníku by to mohlo být hned v neděli 17. července zhruba v deset hodin dopoledne. Termín je ale pouze předběžný a může se podle okolností změnit. Policie by měla v místě pomoci řídit dopravu. „I nás zajímá, jestli by se kruhový objezd do křižovatky vešel. Existují totiž pouze studie, které stojí peníze, ale konkrétní zkušenosti chybí,“ potvrdila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Pracovníci Jipocaru už mají jeden test za sebou. Kruh z plachty se pokusili objet v areálu firmy. „Náš test dopadl dobře. Podle výsledků by měla auta šestimetrový kruh bezpečně objet,“ podotkl provozní ředitel firmy Jiří Vybíhal.

Pokud by test přímo v křižovatce dopadl podle očekávání, je firma Jipocar ochotna instalaci kruhového objezdu zaplatit. „Nemuselo by jít o stavební úpravy, ale o umístění například plastových bloků do tvaru kruhu,“ vysvětlil Jiří Vybíhal. Bude ale záležet na postoji dalších úřadů.
Nebezpečnost křižovatky si policie uvědomuje a v případě dopravních problémů tam posílá policisty, aby dopravu řídili ručně. Kritický je například pátek odpoledne. „Další možností je, že budou křižovatku řídit semafory,“ naznačila Dana Čírtková.

Křižovatka nebyla stavěna na tak velký provoz, který zhoustl poté, co se okolí rozrostlo v podstatě o další jihlavskou průmyslovou zónu. S tím tehdy nikdo nepočítal a to byla podle odborníků chyba.

Řidiči musejí hlídat mnoho pruhů

Největším problémem je, že řidiči dlouho čekají na vedlejších silnicích od Stříteže a Antonínova Dolu, a tím ztrácejí koncentraci. Řidiči navíc musejí sledovat provoz v několika jízdních pruzích.

Totéž platí i pro další křižovatku, která je o pár metrů dál a slouží i jako sjezd a nájezd na 112. kilometru dálnice D1. Křižovatka je stavebně špatně vyřešená. Z tohoto pohledu patří k nehorším v zemi.

Minulý měsíc tam po střetu s dodávkou zemřel motorkář. Policie poté navrhla opatření, jak chaos na sjezdu minimalizovat.

Od minulého týdne už musejí řidiči projíždět křižovatkou rychlostí maximálně sedmdesát kilometrů v hodině, zatímco po přivaděči mohou jet devadesátkou. Po stranách jsou výstražné značky, které upozorňují na nebezpečí střetu s autem, které sjíždí z dálnice. Jednotlivé pruhy jsou přímo na silnici označeny zkratkami měst do, kterých vedou. Policejní dopravní inženýři dokonce uvažovali o tom, že by jízdní pruhy ve směru od Jihlavy na Havlíčkův Brod a na dálnici směrem na Prahu nechali oddělit betonovými svodidly. Dalším opatřením bude červený asfalt v kritických místech křižovatky.
„Jak sjezd u dálnice, tak křižovatka u Tří Věžiček jsou velmi nebezpečná místa a řidiči by měli respektovat tamní dopravní značení,“ upozornila mluvčí Dana Čírtková. Dodržování značení chtějí kontrolovat, ale například měření rychlosti bude pro ně v tomto místě problematické.